Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. Z. 94. Prace Pedagogiczne 5
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Śnieżyński, Marian
Redaktor:
Śnieżyński, Marian
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Kraków
ISSN: 0239-2356
Język: pl
Data: 1984
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Część pierwsza: Prace z zakresu dydaktyki ogólnej
Zarówno podejmowane działania teoretyczne jak i praktyka pedagogiczna zmierzająca do zintensyfikowania procesu
dydaktycznego i do podniesienia efektywności kształcenia sprowadzają się w większości przypadków do przyjęcia
tezy, iż warunkiem owej efektywności jest aktywność uczniów, a tę osiągniemy dzięki różnorodnym oddziaływaniom
aktywizującym.
Celem zamieszczonych artykułów w pierwszej części Rocznika jest zatem:
1. Z jednej strony zaprezentowanie szerszemu ogółowi zainteresowanych, pierwszych prób badawczych nad aktywizacją
i aktywnością jakie podjął zespół pracowników dydaktyki ogólnej przy Katedrze Pedagogiki Wyższej Szkoły
Pedagogicznej w Krakowie.
2. Z drugiej strony wykazanie, że w obecnych naszych warunkach i możliwościach naukowych jest to jedna z
podstawowych dróg, która może gwarantować podniesienie efektywności kształcenia.
Autorzy będę się starali rozważyć następujące istotne problemy:
1. Jaki jest aktualny stan badań nad aktywizacją i aktywnością dzieci i młodzieży?
2. Czy i w jakim stopniu można aktywizować uczniów poprzez odpowiednie planowanie i organizowanie procesu
dydaktycznego?
3. Jakie możliwości aktywizacji stwarza racjonalizacja zadawania pracy domowej?
4. W jakim stopniu badani nauczyciele uwzględniają w procesie nauczania zasadę indywidualizacji?
5. Co utrudnia aktywne uczestniczenie studentów w toku zajęć dydaktycznych i co czynić, by proces ten
zintensyfikować?
Część druga: Prace z zakresu teorii wychowania
Opieka nad dzieckiem to działalność zmierzająca do stworzenia sprzyjających warunków rozwoju i wychowania. Rozpatrywanie zadań opiekuńczych wymaga zaangażowania rozmaitych dziedzin życia oraz integracji wielu dyscyplin naukowych. Pedagogika zajmuje wśród nich szczególną pozycją ze względu na to, że podejmuje problematykę:
- celów i zadań opieki,
- form działalności opiekuńczo-wychowawczej,
- doskonalenia procesu opiekuńczo-wychowawczego,
- systemu opieki nad dziećmi,
- kształcenia kadry.
Zagadnienia optymalizacji pracy w zakresie ww. kwestii wymagają wnikliwych i wszechstronnych badań. W tym tomie przedstawimy podjęte przez nas próby rozstrzygnięcia niektórych tematów.
Jako założenie naszych badań przyjęliśmy tezę, że jednym z podstawowych warunków osiągania pozytywnych efektów działalności opiekuńczo-wychowawczej na terenie rodziny, szkoły czy też instytucji jest zaspokojenie potrzeb dziecka. Jednocześnie przeobrażenie potrzeb dziecka a w konsekwencji wartości przez nie uznawanych to ważny wskaźnik przebiegu procesu wychowania.