• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Czasopisma Naukowe
  • Rocznik Naukowo-Dydaktyczny
  • Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. Prace Pedagogiczne
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Czasopisma Naukowe
  • Rocznik Naukowo-Dydaktyczny
  • Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. Prace Pedagogiczne
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. Z. 94. Prace Pedagogiczne 5

Thumbnail
View/Open
RN-D. Z. 94. Prace Pedagogiczne 5 (9.473Mb)
Author:
Śnieżyński, Marian
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-editor:
Śnieżyński, Marian
Publisher:
Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-issn: 0239-2356
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Date: 1984
Metadata
Show full item record
Abstract
Część pierwsza: Prace z zakresu dydaktyki ogólnej Zarówno podejmowane działania teoretyczne jak i praktyka pedagogiczna zmierzająca do zintensyfikowania procesu dydaktycznego i do podniesienia efektywności kształcenia sprowadzają się w większości przypadków do przyjęcia tezy, iż warunkiem owej efektywności jest aktywność uczniów, a tę osiągniemy dzięki różnorodnym oddziaływaniom aktywizującym. Celem zamieszczonych artykułów w pierwszej części Rocznika jest zatem: 1. Z jednej strony zaprezentowanie szerszemu ogółowi zainteresowanych, pierwszych prób badawczych nad aktywizacją i aktywnością jakie podjął zespół pracowników dydaktyki ogólnej przy Katedrze Pedagogiki Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Krakowie. 2. Z drugiej strony wykazanie, że w obecnych naszych warunkach i możliwościach naukowych jest to jedna z podstawowych dróg, która może gwarantować podniesienie efektywności kształcenia. Autorzy będę się starali rozważyć następujące istotne problemy: 1. Jaki jest aktualny stan badań nad aktywizacją i aktywnością dzieci i młodzieży? 2. Czy i w jakim stopniu można aktywizować uczniów poprzez odpowiednie planowanie i organizowanie procesu dydaktycznego? 3. Jakie możliwości aktywizacji stwarza racjonalizacja zadawania pracy domowej? 4. W jakim stopniu badani nauczyciele uwzględniają w procesie nauczania zasadę indywidualizacji? 5. Co utrudnia aktywne uczestniczenie studentów w toku zajęć dydaktycznych i co czynić, by proces ten zintensyfikować? Część druga: Prace z zakresu teorii wychowania Opieka nad dzieckiem to działalność zmierzająca do stworzenia sprzyjających warunków rozwoju i wychowania. Rozpatrywanie zadań opiekuńczych wymaga zaangażowania rozmaitych dziedzin życia oraz integracji wielu dyscyplin naukowych. Pedagogika zajmuje wśród nich szczególną pozycją ze względu na to, że podejmuje problematykę: - celów i zadań opieki, - form działalności opiekuńczo-wychowawczej, - doskonalenia procesu opiekuńczo-wychowawczego, - systemu opieki nad dziećmi, - kształcenia kadry. Zagadnienia optymalizacji pracy w zakresie ww. kwestii wymagają wnikliwych i wszechstronnych badań. W tym tomie przedstawimy podjęte przez nas próby rozstrzygnięcia niektórych tematów. Jako założenie naszych badań przyjęliśmy tezę, że jednym z podstawowych warunków osiągania pozytywnych efektów działalności opiekuńczo-wychowawczej na terenie rodziny, szkoły czy też instytucji jest zaspokojenie potrzeb dziecka. Jednocześnie przeobrażenie potrzeb dziecka a w konsekwencji wartości przez nie uznawanych to ważny wskaźnik przebiegu procesu wychowania.
URI
http://hdl.handle.net/11716/5263
Collections
  • Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. Prace Pedagogiczne

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image