Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. Z. 102. Prace z Dydaktyki Literatury i Języka Polskiego 3
Autor:
Uryga, Zenon
Redaktor:
Uryga, Zenon
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Kraków
Język: pl
Data: 1986
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Prace zgromadzone w tym tomie wyrosły w kręgu zainteresowań badawczych dwu współpracujących z sobą ośrodków —
Zakładu Dydaktyki Literatury i Języka Polskiego WSP w Krakowie oraz Pracowni Naukowo-Badawczej Komunikacji
Literackiej i Eksperymentalnej Metodyki w Pedagogickiej Fakulcie w Nitrze. Wspólnym przedmiotem owych
zainteresowań jest budowanie teorii kształcenia literackiego na podłożu wiedzy o zjawiskach komunikacji
literackiej, toteż zrozumiale wydaje się dążenie do wymiany informacji, realizowane przez zsynchronizowane prace
bibliograficzne obu ośrodków, wymianę referatów na konferencjach naukowych i artykułów w wydawnictwach. Tom
niniejszy nie jest pierwszym krokiem w tym kierunku. W pracach zbiorowych pedagogicznej uczelni w Nitrze
wielokrotnie znajdowało się miejsce dla polskich artykułów poświęconych problematyce komunikacji literackiej, zaś
wydany przed kilku laty zbiór pt. „Literárny text — literárne vzdelanie” (Bratislava: Slovenské Pedagogické
Nakladeľstvo 1981) zapoczątkował również wymianę prac z zakresu dydaktyki literatury. Obecna nasza publikacja chce
być tej inicjatywy kontynuacją.
Odrębność programów szkolnych, uwarunkowań i tradycji nauczania literatury oraz wielu pojęć i sformułowań
dydaktycznych przemawia za tym, by prace autorów słowackich zaprezentować w osobnym bloku materiałowym. Zespól
tych artykułów wykazuje znaczną spójność pojęciową i ambicje systemowości, których źródłem jest rozwijana w Nitrze
teoria komunikacji literackiej oparta na rozróżnieniu dwu płaszczyzn — komunikacji prymarnej, ześrodkowanej wokół
aktów tworzenia i recepcji oryginalnego tekstu literackiego (prototekstu) oraz komunikacji sekundarnej,
rozwijającej się na gruncie tekstów wytwarzanych w procesie społecznej recepcji literatury w określonych warunkach
życia literackiego (tzw. metatekstów). Problematyka kształcenia literackiego ujmowana jest w tej teorii jako
klasyczny, wyrazisty przykład procesu metakomunikacyjnego, w którym pierwotna informacja estetyczna zawarta w
oryginale dzieła funkcjonuje w skomplikowanej sieci modyfikujących i przekształcających ją komunikatów wtórnych —
ocen krytyczno- i historycznoliterackich, wypowiedzi nauczyciela i uczniów, tekstów wytwarzanych w kręgu
instytucjonalnym szkoły (takich, jak podręczniki, instrukcje metodyczne, projekty lekcji itp.) oraz w szerszej
przestrzeni oświaty równoległej.
Ów teoretyczny, socjologicznoliteracki punkt wyjścia wobec teorii kształcenia literackiego w pewnym tylko stopniu
ogarnia bezpośrednim spojrzeniem sferę praktyki metodycznej nauczania literatury. Powoduje raczej skupienie uwagi
na ogólnych mechanizmach modelujących proces dydaktyczny, tych zwłaszcza, które sytuują się ponad lekcyjnym
dialogiem uczniów i nauczycieli o konkretnych utworach, a decydują o normach czytania, kierunkach i granicach
szkolnej interpretacji tekstów. Taki ogląd problemów kształcenia literackiego ze swoistej perspektywy szkoły
słowackiej może w wielu elementach skłaniać do porównań, szukania analogii, paralelizmów czy odrębności. Stanowi
tło, o którym warto pamiętać podczas lektury pozostałych prac tomu, wyrosłych z gruntu obserwacji naszej szkoły i
bardziej zainteresowanych analizą metod, technik i środków nauczania oraz pracy ucznia i nauczyciela.
Mimo całej odmienności sposobu podejścia tematyczne zbieżności niektórych artykułów zaznaczają się dość wyraźnie.
Rozważania o aktywności komunikacyjnej dziecka w procesie lektury, o dziecięcym aspekcie w twórczości dla dzieci i
w jej recepcji czy o juwenilnej twórczości literackiej wchodzą w związki z grupą prac poświęconych integracji
kształcenia literackiego z rozwijaniem sprawności i motywacji wypowiadania się uczniów o literaturze. Uwagi o
typologii dydaktycznych tekstów kształcenia literackiego korespondują z artykułami na temat tekstów sterujących
lekturą i problemów konstrukcji podręcznika literatury. Zbieżności te wskazują na istotność penetracji badawczej
wspomnianych zagadnień dydaktycznych.
Osobne miejsce w niniejszym zbiorze prac zajmuje rozprawa poświęcona refleksji metodologicznej nad sposobami
postępowania badawczego i budowania warsztatu naukowego w dziedzinie dydaktyki literatury. Wysuwamy ją na czoło
zbioru nie dlatego, by dalszymi artykułami udokumentować spójność reguł warsztatu łączącą wszystkich autorów, lecz
by uwydatnić wagę owej refleksji dla dalszego rozwoju naszej dyscypliny wiedzy. Mamy nadzieję, że treści tych
rozważań okażą się przydatne szkole.