• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Rocznik Naukowo-Dydaktyczny
  • Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. Prace z Dydaktyki Literatury i Języka Polskiego
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Rocznik Naukowo-Dydaktyczny
  • Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. Prace z Dydaktyki Literatury i Języka Polskiego
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Uwagi do problematyki twórczości literackiej w szkołach średnich

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Uwagi do problematyki twórczości... (654.8KB)
Autor:
Liba, Peter
Źródło: Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. 1986, Z. 102, Prace z Dydaktyki Literatury i Języka Polskiego 3, s. 57-[68]
Język: pl
Data: 1986
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
The author of the paper investigates the character of secondary school students’ literary creation that appears in the students’ periodicals published by some Slovak Gymnasia. This type of creation is, in literary history, referred to as a juvenile creation. The author of the paper pays attention, first of all, to relations of the juvenile creation, school literary education and the teacher of literature. The analysis of the development of the student’s personality, of his motivation to write, of his inclination to express himself by means of the written word shows four motivic sources. They are: a) individual selfeducation; b) emotional and psychosocial determination of the secondary student’s personality; c) an enjoyment. The author of the paper concentrates his attention especially on a dependence of the first literary attempts on previous and present reading. Analysing samples of the students’ literary texts the author of the paper finds motivations in psychosocial prestige, pedagogical quidance of the teacher and in the principle of „precending to be grown ups”. On the basis of metatextual procedures used by students in their own literary attempts, the author of the paper outhlines the typology of juvenile writers (a spontaneous, creative writer, a paraphraser, an imitator, a collector, a textator etc.). In conclusion the author of the study investigates genre characteristics of the juvenile creation, then the relation of lyric and epic principles, the attitude of students to classical literature and literature for children, the compositional models of the juvenile prose and the problem of fiction and reality. The paper has a glossarial character and contains m any interesting observations on stylistic, semiotic and sociologic principles of the literary creation of juvenile writers.
URI
http://hdl.handle.net/11716/5386
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. Prace z Dydaktyki Literatury i Języka Polskiego

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image