• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Akademia Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Akademia Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ewolucja teorii nauczania języka rosyjskiego w szkole polskiej w latach 1950-2000. Cz. 1, Metody glottodydaktyczne

Thumbnail
View/Open
Prace Monograficzne nr 482 (9.444Mb)
Author:
Zając, Halina
Publisher:
Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-isbn: 978-83-7271-451-0
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-issn: 0239-6025
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
język rosyjski
nauczanie języka rosyjskiego
Date: 2008
Metadata
Show full item record
Abstract
Na całość składa się sześć rozdziałów. Rozdział I zawiera zarys historii nauczania języka rosyjskiego w szkole polskiej, począwszy od roku 1944 (kiedy to w literaturze metodycznej pojawiają się pierwsze wzmianki na ten temat) aż do roku 2000, omówienie obowiązujących w tym czasie programów i podręczników nauczania oraz objaśnienia pojęć metoda i podejście stosowanych w glottody- daktyce. W rozdziale II omówiono metodę kombinowaną na podstawie prac jej twórcy Włodzimierza Gałeckiego. Przytoczone zostały także opinie zwolenników i przeciwników tej metody (do tych pierwszych należą Oktawia Opólska-Danecka, Krystyna Iwan, Janusz Henzel, Władysław Woźniewicz, do drugich - Mieczysław Dziekoński i Ludwik Grochowski). Rozdział III prezentuje poglądy głównych propagatorów metody aktywnej (Piotra Nomańczuka, Zenona Harczuka, Olgierda Spirydowicza i Ludwika Grochowskiego), zawiera także głosy krytyki na temat jej założeń, wyrażone przez propagatorów nowych kierunków w metodyce (Krystyna Iwan, Janusz Henzel, Aleksander Doros, Władysław Woźniewicz). Rozdział IV przedstawia metodę sytuacyjną (jako wariant metody aktywnej) na podstawie prac jej propagatora Mieczysława Dziekońskiego. W rozdziale V omówiono rozwój metody reproduktywno-kreatywnej, której podstawy teoretyczne oparte na badaniach empirycznych opracował Janusz Henzel, istotę tej metody, krytykę jej założeń (Ludwik Grochowski), argumenty i oceny potwierdzające jej skuteczność w nauczaniu języka rosyjskiego (Janusz Henzel, Dorota Dziewanowska, Waldemar Marton). Rozdział ostatni poświęcony został koncepcji podejścia komunikacyjno- -czynnościowego, opracowanego na gruncie nauczania języka rosyjskiego w szkole polskiej przez Władysława Woźniewicza, a także poglądom oraz efektom badań przeprowadzonych przez przedstawicieli tego podejścia (Marek Szalek, Eleonora Benedycka i Wiesława Malczewska). Całość uzupełnia spis literatury w języku polskim, rosyjskim i angielskim oraz wykaz programów nauczania, podręczników i książek nauczycieli stosowanych wiatach 1949-2004.
URI
http://hdl.handle.net/11716/566
Collections
  • Monografie / Rozdziały (WH)
  • Prace Monograficzne - Akademia Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image