Ewolucja teorii nauczania języka rosyjskiego w szkole polskiej w latach 1950-2000. Cz. 1, Metody glottodydaktyczne
View/ Open
Author:
Zając, Halina
Publisher:
Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-isbn: 978-83-7271-451-0
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-issn: 0239-6025
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
język rosyjskinauczanie języka rosyjskiego
Date: 2008
Metadata
Show full item recordAbstract
Na całość składa się sześć rozdziałów. Rozdział I zawiera zarys historii nauczania języka rosyjskiego w szkole polskiej, począwszy od roku 1944 (kiedy to w literaturze metodycznej pojawiają się pierwsze wzmianki na ten temat) aż do roku 2000, omówienie obowiązujących w tym czasie programów i podręczników nauczania oraz objaśnienia pojęć metoda i podejście stosowanych w glottody- daktyce. W rozdziale II omówiono metodę kombinowaną na podstawie prac jej twórcy Włodzimierza Gałeckiego. Przytoczone zostały także opinie zwolenników i przeciwników tej metody (do tych pierwszych należą Oktawia Opólska-Danecka, Krystyna Iwan, Janusz Henzel, Władysław Woźniewicz, do drugich - Mieczysław Dziekoński i Ludwik Grochowski). Rozdział III prezentuje poglądy głównych propagatorów metody aktywnej (Piotra Nomańczuka, Zenona Harczuka, Olgierda Spirydowicza i Ludwika Grochowskiego), zawiera także głosy krytyki na temat jej założeń, wyrażone przez propagatorów nowych kierunków w metodyce (Krystyna Iwan, Janusz Henzel, Aleksander Doros, Władysław Woźniewicz). Rozdział IV przedstawia metodę sytuacyjną (jako wariant metody aktywnej) na podstawie prac jej propagatora Mieczysława Dziekońskiego. W rozdziale V omówiono rozwój metody reproduktywno-kreatywnej, której podstawy teoretyczne oparte na badaniach empirycznych opracował Janusz Henzel, istotę tej metody, krytykę jej założeń (Ludwik Grochowski), argumenty i oceny potwierdzające jej skuteczność w nauczaniu języka rosyjskiego (Janusz Henzel, Dorota Dziewanowska, Waldemar Marton). Rozdział ostatni poświęcony został koncepcji podejścia komunikacyjno- -czynnościowego, opracowanego na gruncie nauczania języka rosyjskiego w szkole polskiej przez Władysława Woźniewicza, a także poglądom oraz efektom badań przeprowadzonych przez przedstawicieli tego podejścia (Marek Szalek, Eleonora Benedycka i Wiesława Malczewska).
Całość uzupełnia spis literatury w języku polskim, rosyjskim i angielskim oraz wykaz programów nauczania, podręczników i książek nauczycieli stosowanych wiatach 1949-2004.