Show simple item record

dc.contributor.authorZając, Halinapl_PL
dc.date.accessioned2015-11-27T09:25:32Z
dc.date.available2015-11-27T09:25:32Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.isbn978-83-7271-451-0
dc.identifier.issn0239-6025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/566
dc.description.abstractNa całość składa się sześć rozdziałów. Rozdział I zawiera zarys historii nauczania języka rosyjskiego w szkole polskiej, począwszy od roku 1944 (kiedy to w literaturze metodycznej pojawiają się pierwsze wzmianki na ten temat) aż do roku 2000, omówienie obowiązujących w tym czasie programów i podręczników nauczania oraz objaśnienia pojęć metoda i podejście stosowanych w glottody- daktyce. W rozdziale II omówiono metodę kombinowaną na podstawie prac jej twórcy Włodzimierza Gałeckiego. Przytoczone zostały także opinie zwolenników i przeciwników tej metody (do tych pierwszych należą Oktawia Opólska-Danecka, Krystyna Iwan, Janusz Henzel, Władysław Woźniewicz, do drugich - Mieczysław Dziekoński i Ludwik Grochowski). Rozdział III prezentuje poglądy głównych propagatorów metody aktywnej (Piotra Nomańczuka, Zenona Harczuka, Olgierda Spirydowicza i Ludwika Grochowskiego), zawiera także głosy krytyki na temat jej założeń, wyrażone przez propagatorów nowych kierunków w metodyce (Krystyna Iwan, Janusz Henzel, Aleksander Doros, Władysław Woźniewicz). Rozdział IV przedstawia metodę sytuacyjną (jako wariant metody aktywnej) na podstawie prac jej propagatora Mieczysława Dziekońskiego. W rozdziale V omówiono rozwój metody reproduktywno-kreatywnej, której podstawy teoretyczne oparte na badaniach empirycznych opracował Janusz Henzel, istotę tej metody, krytykę jej założeń (Ludwik Grochowski), argumenty i oceny potwierdzające jej skuteczność w nauczaniu języka rosyjskiego (Janusz Henzel, Dorota Dziewanowska, Waldemar Marton). Rozdział ostatni poświęcony został koncepcji podejścia komunikacyjno- -czynnościowego, opracowanego na gruncie nauczania języka rosyjskiego w szkole polskiej przez Władysława Woźniewicza, a także poglądom oraz efektom badań przeprowadzonych przez przedstawicieli tego podejścia (Marek Szalek, Eleonora Benedycka i Wiesława Malczewska). Całość uzupełnia spis literatury w języku polskim, rosyjskim i angielskim oraz wykaz programów nauczania, podręczników i książek nauczycieli stosowanych wiatach 1949-2004.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Krakówpl_PL
dc.relation.ispartofseriesPrace Monograficzne - Akademia Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie ; 482pl_PL
dc.subjectjęzyk rosyjskipl_PL
dc.subjectnauczanie języka rosyjskiegopl_PL
dc.titleEwolucja teorii nauczania języka rosyjskiego w szkole polskiej w latach 1950-2000. Cz. 1, Metody glottodydaktycznepl_PL
dc.typeBookpl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record