• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Rozprawy Doktorskie
  • Rozprawy doktorskie (2015- ) - dostęp nieograniczony
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Rozprawy Doktorskie
  • Rozprawy doktorskie (2015- ) - dostęp nieograniczony
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Uwarunkowania wykorzystania gier planszowych w rozwijaniu wybranych zdolności poznawczych uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w wieku wczesnoszkolnym

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
rozprawa doktorska (4.107MB)
Autor:
Masłowska, Monika
Promotor:
Zielińska, Jolanta
Język: pl
Data: 2019-09-19
Metadata
Pokaż pełny rekord
Opis:
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Pedagogiczny. Instytut Pedagogiki Specjalnej. Praca doktorska - promotor: dr hab. Jolanta Zielińska, prof. UP.
Streszczenie
W prezentowanej pracy doktorskiej, podjęto badania nad skutecznością oraz uwarunkowaniami wykorzystania gier planszowych w rozwijaniu zdolności poznawczych uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w wieku wczesnoszkolnym. Analizą objęto funkcjonowanie poznawcze w aspekcie wybranych zdolności: percepcji wzrokowej, umiejętności matematycznych, komunikacji werbalnej, orientacji w schemacie ciała i w przestrzeni oraz myślenia przyczynowo- skutkowego. Wybrano sferę poznawczą ze względu na jej istotność w funkcjonowaniu ucznia z lekką niepełnosprawnością intelektualną oraz wpływ na sytuację edukacyjną. Kształcenie specjalne wymaga dostosowania odpowiednich metod i form oddziaływania dostosowanych do uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Badania właściwe dzieliły się na część diagnostyczną oraz część eksperymentalną. W pierwszej części określono funkcjonowanie badanych uczniów w zakresie wybranych zdolności poznawczych. W drugiej części wprowadzono czynnik eksperymentalny w postaci gier planszowych skonstruowanych zgodnie z metodyką Edyty Gruszczyk- Kolczyńskiej. Uwzględniono uwarunkowania mogące wpływać na skuteczność wykorzystania gier planszowych w pracy z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną. W badaniach wzięli udział uczniowie z lekką niepełnosprawnością intelektualną o etiologii nieznanej, w wieku wczesnoszkolnym, uczęszczający do szkoły specjalnej. Łącznie przebadano 63 uczniów, które podzielono na dwie grupy: eksperymentalną i kontrolną. Każdy uczeń był badany w czasie 4. indywidualnych spotkań, przebiegających w ustalonej wcześniej kolejności. Następnie w oparciu o metodykę konstruowania gier planszowych autorstwa Edyty Gruszczyk- Kolczyńskiej, opracowano 14 scenariuszy gier związanych tematycznie z aktualnym ośrodkiem pracy. Eksperyment był prowadzony przez wychowawców uczniów i trwał 3,5 miesiąca. Na zgromadzonych danych dokonano analizy ilościowej, w których wzięto pod uwagę skuteczność gier planszowych w grupie eksperymentalnej oraz wpływ wybranych uwarunkowań: miejsca zamieszkania, płci, dotychczasowych doświadczeń,wieku i liczby rodzeństwa na ich efektywność. Otrzymane wyniki wskazują na występowanie skuteczności wykorzystania gier planszowych w edukacji uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w wieku wczesnoszkolnym. Zaobserwowano, iż w grupie eksperymentalnej nastąpił wzrost wybranych zdolności poznawczych, natomiast w grupie kontrolnej pozostał bez zmian lub uległ pogorszeniu. Z przeprowadzonych analiz wynika, iż żaden z przyjętych uwarunkowań nie ma wpływu na skuteczność przeprowadzanego eksperymentu.
URI
http://hdl.handle.net/11716/5744
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Rozprawy doktorskie (2015- ) - dostęp nieograniczony
  • Rozprawy doktorskie (WP)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image