Uwarunkowania wykorzystania gier planszowych w rozwijaniu wybranych zdolności poznawczych uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w wieku wczesnoszkolnym
View/ Open
Author:
Masłowska, Monika
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-advisor:
Zielińska, Jolanta
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Date: 2019-09-19
Metadata
Show full item recordDescription:
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Pedagogiczny. Instytut Pedagogiki Specjalnej. Praca doktorska - promotor: dr hab. Jolanta Zielińska, prof. UP.Abstract
W prezentowanej pracy doktorskiej, podjęto badania nad skutecznością oraz uwarunkowaniami wykorzystania gier
planszowych w rozwijaniu zdolności poznawczych uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w wieku
wczesnoszkolnym. Analizą objęto funkcjonowanie poznawcze w aspekcie wybranych zdolności: percepcji wzrokowej,
umiejętności matematycznych, komunikacji werbalnej, orientacji w schemacie ciała i w przestrzeni oraz myślenia
przyczynowo- skutkowego. Wybrano sferę poznawczą ze względu na jej istotność w funkcjonowaniu ucznia z lekką
niepełnosprawnością intelektualną oraz wpływ na sytuację edukacyjną. Kształcenie specjalne wymaga dostosowania
odpowiednich metod i form oddziaływania dostosowanych do uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną.
Badania właściwe dzieliły się na część diagnostyczną oraz część eksperymentalną. W pierwszej części określono
funkcjonowanie badanych uczniów w zakresie wybranych zdolności poznawczych. W drugiej części wprowadzono czynnik
eksperymentalny w postaci gier planszowych skonstruowanych zgodnie z metodyką Edyty Gruszczyk- Kolczyńskiej.
Uwzględniono uwarunkowania mogące wpływać na skuteczność wykorzystania gier planszowych w pracy z uczniem z
niepełnosprawnością intelektualną. W badaniach wzięli udział uczniowie z lekką niepełnosprawnością
intelektualną o etiologii nieznanej, w wieku wczesnoszkolnym, uczęszczający do szkoły specjalnej. Łącznie
przebadano 63 uczniów, które podzielono na dwie grupy: eksperymentalną i kontrolną.
Każdy uczeń był badany w czasie 4. indywidualnych spotkań, przebiegających w ustalonej wcześniej kolejności.
Następnie w oparciu o metodykę konstruowania gier planszowych autorstwa Edyty Gruszczyk- Kolczyńskiej, opracowano
14 scenariuszy gier związanych tematycznie z aktualnym ośrodkiem pracy. Eksperyment był prowadzony przez
wychowawców uczniów i trwał 3,5 miesiąca. Na zgromadzonych danych dokonano analizy ilościowej, w których wzięto
pod uwagę skuteczność gier planszowych w grupie eksperymentalnej oraz wpływ wybranych uwarunkowań: miejsca
zamieszkania, płci, dotychczasowych doświadczeń,wieku i liczby rodzeństwa na ich efektywność. Otrzymane wyniki
wskazują na występowanie skuteczności wykorzystania gier planszowych w edukacji uczniów z lekką
niepełnosprawnością intelektualną w wieku wczesnoszkolnym. Zaobserwowano, iż w grupie eksperymentalnej nastąpił
wzrost wybranych zdolności poznawczych, natomiast w grupie kontrolnej pozostał bez zmian lub uległ pogorszeniu. Z
przeprowadzonych analiz wynika, iż żaden z przyjętych uwarunkowań nie ma wpływu na skuteczność przeprowadzanego
eksperymentu.