dc.description.abstract | Niniejszy tom przedstawia wyniki badań i przemyśleń zorientowanych na praktyczne zastosowanie psychologii w
procesie edukacji.
Część pierwszą otwiera artykuł Stanisława Nieciuńskiego zawierający rozważania nad miejscem psychologii
humanistycznej w procesie edukacji. Kolejna praca ma charakter przeglądowy, a tezy publicystyczne stanowią
wprowadzenie do dyskusji nad relacją między różnicami indywidualnymi a czynnikami ograniczającymi rozwój
jednostki. Dwa następne artykuły - również poglądowe - stanowią próbę uporządkowania problematyki dzieci
niepełnosprawnych.
Część drugą, poświęconą osobowości i zachowaniom społecznym, rozpoczyna artykuł Grażyny Rudkowskiej prezentujący
wyniki badań i rozważań teoretycznych nad zachowaniami prospołecznymi dzieci przedszkolnych. Praca wnosi wiele
informacji nowych i przydatnych w praktyce pedagogicznej. Społecznie ważny i bolesny temat rozwija Maria Kliś w
artykule poświęconym postrzeganiu przemocy przez uczniów. Wnioski z tego opracowania nie napawają optymizmem,
pobudzają jednak do refleksji nad źródłami opisywanego stanu rzeczy.
Ostatnia, trzecia część opracowania zawiera nowe interpretacje zjawisk znanych oraz propozycje nowych podejść
metodologicznych. Maria Kielar-Turska niezwykle wnikliwie ukazuje wpływ percepcji reklamy na psychikę dziecka.
Wpływ ten okazuje się być bardziej złożony niż można byłoby przypuszczać. Tę część zamyka opracowanie Leszka
Wrony na temat pomiaru zakresu pamięci. Praca, z pozoru teoretyczna, przedstawia metodę pomiaru pojemności
pamięci opartą na autorskiej statystycznej teorii podobieństwa. Metoda ta może mieć zastosowanie w diagnozie
skuteczności uczenia się szkolnego.
Oddajemy zatem do rąk czytelników tom, który - mamy nadzieję - dostarczy przesłanek do refleksji nad praktycznymi
zastosowaniami psychologii. | pl_PL |