• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia Logopaedica
  • 2006, Studia Logopaedica 1
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia Logopaedica
  • 2006, Studia Logopaedica 1
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Nauczycielskie proszę w szkole podstawowej i w gimnazjum

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Nauczycielskie proszę w szkole... (510.6KB)
Autor:
Słabczyński, Robert
Źródło: Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. 31, Studia Logopaedica 1 (2006), s. [154]-168
Język: pl
Data: 2006
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
The variety of functions and meanings of the teacher’s asking for/to (proszę) is joined mainly with separateness of pragmatic and social contexts within which educational speech acts are produced. In classroom communication teacher’s directive utterances are understood by pupils as instructions (requests) because of the non-coordinate system of social roles: a pupil is not supposed to reject a teacher’s „request”, he/she is made to obey under threat of sanctions that he/she may face in case of denying to performed a task made by a teacher. Directives formulated by means of the verb to ask for/to are more effective, more motivating, encouraging to stronger engagement in doing activities recommended by a teacher than those formulated in imperative mood. The verb to ask for/to may then be considered as performing a function of specific modal verb of politeness that weakens or hides the pragmatic force of instruction, introduces the mood of friendliness masking the distance between a teacher and a pupil and in this way enables to govern gently the process of teaching. It is necessary to distinguish the word please (proszę) added to an instruction or a question that performs mainly the function of inducement and simultaneously the function of delimitative signal in the course of speech (the signal of beginning another matter).
URI
http://hdl.handle.net/11716/5970
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • 2006, Studia Logopaedica 1

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image