The development of academic and specific language skills in the perspective of autonomous learning by students during online lessons
View/ Open
Author:
Asotska-Wierzba, Yuliya
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-advisor:
Pamuła-Behrens, Małgorzata
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: en
Subject:
język specjalistycznykompetencje akademickie
zdalne nauczanie
ESP
EAP
distance education
Date: 2019-10-25
Metadata
Show full item recordDescription:
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Filologiczny. Praca doktorska - promotor: dr hab. prof. UP Małgorzata Pamuła-Behrens.Abstract
Niniejsza dysertacja „Rozwijanie kompetencji akademickich i umiejętności językowych w zakresie języka angielskiego specjalistycznego w perspektywie autonomicznego uczenia się studentów na zajęciach zdalnych” dotyczy problematyki zdalnego nauczania języka angielskiego specjalistycznego w uczelni wyższej.
W dobie globalizacji, od absolwentów uczelni, wymaga się ciągłego rozwoju oraz umiejętności korzystania z różnych źródeł wiedzy, także obcojęzycznych. Absolwent powinien także umieć korzystać z szerokiej gamy strategii uczenia się. Opracowany i wdrożony projekt badawczy miał na celu zbadanie potrzeb studentów gospodarki przestrzennej w zakresie języka angielskiego ukierunkowanego zawodowo oraz wsparcie ich kompetencji językowych i akademickich.
Eksperymentalny kurs, zbudowany i przeprowadzony na autorskiej platformie zdalnej (e-ECSP course), umożliwił obserwację procesu zdalnego uczenia się języka. Studenci, biorący udział w eksperymencie, ocenili przydatność kursu, proponowanych treści oraz zastosowanych metod. Wyniki uzyskane w badaniu pozwoliły na lepsze zrozumienie procesów uczenia się języka obcego specjalistycznego w środowisku zdalnym. This doctoral dissertation comprises an introduction, seven chapters, appendices, bibliography and summary in Polish. The first aim of this research was to investigate how aware students are of academic strategies and how they handle academic work. The second aim was to examine how students are taught in General English classes and whether there is a need for specialized language to be taught. Moreover, I wanted to enquire into the learners’ process of studying online and what problems or benefits they might experience while learning through a technology-mediated course. The final aim was to observe what strategies learners use while studying online and research any needs they might have in relation to the development of academic and specific language skills and learner autonomy.
As part of this educational research, a design experiment was conducted. Taking into account that the data collection in such a design experiment employs multiple methods, I used both quantitative and qualitative research methodologies in my research to address the research questions. The analysis I conducted of the data and research questions enabled me to obtain a more complete understanding of the process of online development of academic and specific language skills in the perspective of autonomous learning by students of spatial planning. The process of designing the e-ECSP course, working online with students and the research results proved to be a valuable learning experience that was intrinsically rewarding.