Kreatywność nauczyciela czynnikiem sprzyjającym jakości procesu dydaktycznego
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Włodarczyk, Ewelina
Promotor:
Kędzierska, Barbara
Język: pl
Słowa kluczowe:
kreatywnośćjakość
nauczyciel
edukacja
creativity
quality
teacher
education
Data: 2015-12-10
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Pedagogiczny. Praca doktorska napisana pod kierunkiem dr hab. prof. UP Barbary Kędzierskiej.Streszczenie
Głównym problemem badawczym było dla mnie pytanie: W jakim zakresie kreatywne dostosowywanie przez nauczyciela metod i form współpracy z uczniami do zmieniających się uwarunkowań, sprzyja jakości szkolnego procesu dydaktycznego.
W ramach prowadzonych badań ilościowo-jakościowych posłużyłam się metodą analizy dokumentów (techniką analizy treściowej) publikacji, ustaw, rozporządzeń oraz danych zebranych przez wizytatorów kuratorium oświaty. Dodatkowo wykorzystałam metodę sondażu z techniką ankiety oraz techniką wywiadu. Kwestionariusz ankiety wypełniło 305 nauczycieli szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych województwa małopolskiego i województwa śląskiego, a wywiadu udzieliło 9 dyrektorów tychże szkół. Praca składa się z sześciu rozdziałów. Pierwszy z nich obejmuje charakterystykę społeczno-technologicznych uwarunkowań współczesnej edukacji. Rozdział drugi dotyczy roli nauczyciela w globalizującym się społeczeństwie wiedzy. Trzeci rozdział obejmuje definicję pojęcia i uwarunkowań kreatywności w pracy nauczyciela. W czwartym rozdziale omówiłam metodologiczne założenia badań własnych, w rozdziale piątym zawarłam analizę wyników badań własnych, a w rozdziale szóstym autorską propozycję studiów podyplomowych dla nauczycieli. The main research problem was the following question to me: In which scope a creative adjustment of methods and forms of cooperation with a student by the teacher to the changing conditions, is favorable for the quality of the school didactic process.
Within the frames of the quality-quantity tests conducted I used the method of analysis of documents and technique of textual analysis (quality) of the publication, acts, regulationas and data collected by the supervisors of the education. Additionaly, I used the method of survey with a questionnaire technique and interview. The questionnaire of the survey was filled in by 305 teachers of the gymnasium and post-gymnasium schools on the basis of the target selection as not all headmasters wanted to start research cooperation.
The paper consists of six chapters. The first of them covers the social-technological characteristics of conditions of modern education. The second chapter refers to the role of teacher in a globalizing society of knowledge. The third chapter covers a definition of a term and conditions of creativity in a teacher's work. In the fourth chapter I contained the analysis of results of own research and in the sixth chapter the author proposal of post-graduate studies for teachers.