Antycypacje karier zawodowych studentów z niepełnosprawnością ruchową
Author:
Kutek-Sładek, Katarzyna
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-advisor:
Kawecki, Ireneusz
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
kariery zawodoweniepełnosprawność ruchowa
student z niepełnosprawnością
professional career
motor disability
student with disability
Date: 2016-01-12
Metadata
Show full item recordDescription:
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie Wydział Pedagogiczny. Praca doktorska napisana pod kierunkiem Prof. ndz. dr hab. Ireneusza KaweckiegoAbstract
Celem niniejszej rozprawy jest próba odpowiedzi na pytania o stan edukacji studentów z niepełnosprawnością ruchową na poziomie szkolnictwa wyższego, ze szczególnym uwzględnieniem planowania i realizacji karier zawodowych oraz możliwości i szanse funkcjonowania na rynku pracy. Zagadnienie badawcze niniejszej pracy sprowadza się do pytania o determinanty sprzyjające podejmowaniu decyzji o kształceniu na poziomie wyższym. szczegółowej analizie poddano znajomość systemu wsparcia młodzieży i dorosłych w zakresie wyboru zawodu i planowania kariery zawodowej, uwarunkowania rodzinne i środowiskowe, które wpływają na te decyzje. Praca składa się z pięciu rozdziałów. Rozdział pierwszy przedstawia analizę socjodemograficzną, zjawiska niepełnosprawności w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem osób z niepełnosprawnością ruchową. W rozdziale trzecim na podstawie analizy literatury przedmiotu, przedstawiono podstawy rozwoju zawodowego jednostki, wpływ niepełnosprawności ruchowej na planowanie karier zawodowych, dokonano także przeglądu możliwości systemowego wsparcia osób niepełnosprawnych w zakresie antycypacji kariery zawodowej. Tok postępowania badawczego zaprezentowany został w rozdziale czwartym. W rozdziale piątym zawarto wyniki przeprowadzonych badań oraz analizę od strony ilościowej i jakościowej. W końcowej części pracy poddano interpretacji wynik badań oraz sformułowano wnioski i postulaty dotyczące badanej problematyki. The purpose of this paper is to attempt to anser the questions about the students with disabilities higher education condition, with particular emphasis on planning and implementation vocational careers and the chances for functioning on the labor market. The research of this work comes down to the question about the determinants which helps to take a decision to education at a higher level. The thesis consists of five chapters. The first one provides an analysis of socio-demographic problem of disability in Poland, especially of physical disabilities. Particular attention has been noticed on the internal diversity of the people with disabilities environment. A short characterization of the community of people with physical disabilities has been carried out. The paper has included an analysis of the level of people with disability education, which is an important aspect of this subject. The second section shows selected issues focused on the fhe functioning of people with physical disabilities. The factors, significant due to this research problem, have been selected and discussed. The third chapter shows the basics of person vocational development and the impact of a physical disability on career planning. Also, the possibility of the anticipation vocational careers based on the systemic disabled support has been reviewed. The procedure of the researches is presented in chapter four. The fifth chapter contains the results of studies and their analysis from the quantitative and qualitative side. There is an interpretation of the results, conclusions and proposals about those matters in the final part of the thesis.