Wydział Pedagogiki i Psychologii (WP): Recent submissions
Now showing items 61-80 of 1434
-
Modern technologies and modern educators, or the readiness for new challenges
(2017)The first part of the article highlights the dynamic development of technologies used in special needs education over the last fifteen years. EEG-Biofeedback method, Warnke method and RehaCom method are briefly characterized ... -
Laryngograph as a tool in diagnosis of voice and speech process disorders
(2017)The electroglottography method is an instrumental analysis using a device called Laryngograph, which is presented in a practical application in diagnosis issues of the speech signal for people with voice disorders. In ... -
Student with impaired hearing in the academic environment
(2017)The aim of this article is to share experiences and reflections on how to improve access to education of students with impaired hearing. Its authors focus on a selected group of issues related to the education of students ... -
Chosen problems of psychosocial adjustment and rehabilitation of people with physical disabilities in adulthood
(2017)Musculoskeletal dysfunctions are a serious problem also in Poland: not only a medical one, but also a social one, because, along with cardiovascular diseases, they cause a total of approx. 45% of the cases of disability. ... -
Chosen topics of supporting persons with a disability. vol. 3
(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2017)Submitted to the reader as the next, third volume of the series of studies “Chosen Topics of Supporting Persons with a Disability”, this book is provided with a subtitle: Towards Tradition and Innovation. It is because ... -
Kompetencje międzykulturowe kuratorów sądowych w pracy z dziećmi i dorosłymi w rodzinach emigranckich
(2024-03-14)Cudzoziemcy stanowić będą coraz bardziej istotna grupę społeczną w Rzeczypospolitej Polskiej, na co wpływ ma m.in. obecna sytuacja na Ukrainie oraz niesprzyjające trendy demograficzne powodujące niedobór na rynku pracy. ... -
Pochwała wiedzy negatywnej. Szkice na obie ręce
(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2017)Prezentowana publikacja składa się z trzynastu na ogół krótkich tekstów, które na pozór dotyczą dość różnych kwestii. Co więcej, niektóre z nich powstały dość dawno temu i zostały już gdzieś, kiedyś opublikowane. Są też ... -
Technika w podnoszeniu jakości życia osób niewidomych – przykłady praktyczne
(2013)The papers presents possibilities of a new technique in improvement of people with eyes defect life quality usage. The sensor defect and its influence on functioning of person with such disability is described. Three ... -
Edukacja równościowa w szkole. Wątki antydyskryminacyjne w polskich podręcznikach dla pierwszego etapu kształcenia na tle wybranych krajów Unii Europejskiej
(2017)Artykuł dotyczy edukacji równościowej realizowanej w polskim systemie edukacji na poziomie podstawowym, ze szczególnym uwzględnieniem pierwszego etapu kształcenia. Zaprezentowane zostały międzynarodowe regulacje prawne ... -
Tożsamość kulturowa – wizja świata w wybranych elementarzach dla mniejszości
(2017)W artykule przedstawiono analizę dwóch elementarzy przeznaczonych dla mniejszości etnicznych. Były to: Gōrnoślōnski ślabikŏrz i Kaszëbsczé abecadło – twój pierszi elemeńtôrz. Analiza dokonana w kontekście typów tożsamości ... -
Podręcznik do edukacji wczesnoszkolnej a treści z zakresu edukacji regionalnej – dziedzictwa kulturowego w regionie
(2017)Współczesna szkoła powinna łączyć elementy tradycji, dziedzictwa kulturowego przodków z elementami nowoczesności, odzwierciedlając współczesne życie. Istotne jest, aby w podręcznikach dla edukacji wczesnoszkolnej zawarte ... -
Dźwięki i muzyka w wybranych podręcznikach edukacji wczesnoszkolnej
(2017)Rozwój muzyczny dziecka jest jednym z istotnych elementów ogólnego rozwoju człowieka. Edukacja muzyczna na stałe zagościła w podręcznikach edukacji wczesnoszkolnej. Badania oparto na analizie podręczników Nasz elementarz ... -
Przydatność dydaktyczna podręcznika w edukacji przyrodniczej w opinii nauczycieli kształcenia zintegrowanego
(2017)W edukacji wczesnoszkolnej podręcznik jest środkiem dydaktycznym, który dostarcza uczniom informacji, porządkuje ich wiedzę o świecie, kształtuje zainteresowania i różnorodne umiejętności. W pracy dydaktyczno-wychowawczej ... -
Dziecięca koncepcja matematyki tworzona przez zadania z podręczników szkolnych
(2017)Matematyki uczymy się poprzez rozwiązywanie zadań. Ich dobór jest kluczowy w procesie uczenia się. To, jaką koncepcję matematyki tworzy sobie uczeń, w dużej mierze zależy od tego, jakie zadania rozwiązuje. Jeżeli zadania ... -
Dziwny jest ten świat, czyli o wizji świata w zadaniach matematycznych
(2017)Wśród zadań zawartych w podręcznikach do matematyki elementem dominującym są zadania tekstowe. Poprzez pryzmat zadań dziecko tworzy sobie wizję świata. Jaka jest ta wizja, zależy od treści zadań. Jeśli ta treść jest ... -
Humor w podręcznikach szkolnych
(2017)W artykule poddano analizie wybrany zestaw podręczników pod kątem obecności w nim treści humorystycznych. Omówione zostały wiersze, w których humor, komizm są najistotniejszymi cechami tych utworów. Autorzy wierszy stosują ... -
Teksty literackie w podręcznikach do kształcenia zintegrowanego
(2017)Celem artykułu jest ukazanie czytanek literackich w podręcznikach do kształcenia zintegrowanego. Analizie poddane zostały dwie serie podręczników do edukacji wczesnoszkolnej: Elementarz XXI wieku oraz Lokomotywa. W ... -
Nauczyciel – kreator świata przedstawionego w e-podręcznikach i multibookach
(2017)W artykule omówiono możliwości kreowania wizji świata przedstawionej w podręczniku przez nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej. Przedstawiono analizę roli multimediów w praktyce szkolnej oraz typologię e-podręczników. -
Możliwości i głębokość przetwarzania informacji w toku pracy z podręcznikiem
(2017)W kręgu moich zainteresowań badawczych ważne miejsce w ostatnich kilku latach zajmuje problematyka konstruowania podręczników dla uczniów edukacji wczesnoszkolnej. Rozważania zawarte w artykule koncentrują się na ... -
Praca z podręcznikiem jako priorytetowy element kompetencji pragmatycznych nauczycieli wczesnej edukacji
(2017)Artykuł podkreśla rangę kompetencji pragmatycznych nauczyciela wczesnej edukacji, a w szczególności zestawu wiadomości, umiejętności i postaw związanych z planowaniem i programowaniem procesu kształcenia, a więc wyborem/pracą ...