dc.description.abstract | Oddawany do rąk Czytelników już drugi zeszyt Rocznika Naukowo-Dydaktycznego WSP w Krakowie, który został opracowany w Katedrze Nauczania Początkowego i Wychowania Przedszkolnego, zawiera wybrane prace powstałe w latach 1985-1987.
Zainteresowania naukowe nauczycieli akademickich zatrudnionych w Katedrze od kilku lat koncentrują się na problematyce kształcenia nauczycieli specjalistów nauczania początkowego. Uzyskane rezultaty prowadzonych badań zamieszczono w tym zeszycie.
W części I znajdujemy sześć artykułów, z których dwa pierwsze (J. Szymkat i K. Duraj-Nowakowej) wprowadzają w teorię działań i umiejętności pedagogicznych nauczycieli klas początkowych i dotyczą: 1. kumulacji i rekonstrukcji doświadczenia praktycznego w procesie studiów pedagogicznych; 2. struktury działalności nauczycieli i ich umiejętności dydaktyczno-wychowawczych. Kolejne cztery artykuły dotyczą umiejętności przygotowania uczniów klas I-III do samodzielnego uczenia się (I. Adamek), umiejętności reedukacyjnych (E. Wiśniewska-Tumm), indywidualizowania procesu nauczania (E. Krzysztofik) oraz doskonalenia warsztatu metodycznego nauczycieli klas początkowych (J. Kulczycki).
W części II zgromadzono opracowania wybranych zagadnień metodycznych z zakresu pedagogiki wczesnoszkolnej. Zaprezentowano tu m.in. oryginalne propozycje pracy z lekturę w klasach młodszych (M. Guśpiel), stosowania Skali Dysgrafii (B. Borysowicz, J. Fenczyn, R. Rosa), diagnozowania rozwoju dziecka w toku zabawy badawczej (B. Muchacka). Wszystkie zamieszczone w części II artykuły stanowią wartościowe materiały i koncepcje metodyczne i mogą być wykorzystywane w kształceniu studentów nauczania początkowego.
W redagowaniu prezentowanego zeszytu kierowano się założeniem, aby stworzyć możliwości publikowania swoich prac jak największej liczbie pracowników Katedry, zwłaszcza młodym rozpoczynającym pracę naukową. Stąd też poziom naukowy artykułów jest zróżnicowany - obok prac dojrzałych znalazły się także prace asystentów, które są niekiedy ich pierwszymi publikacjami.
Wszystkie zamieszczone artykuły świadczą o umiejętności dostrzegania zmian i potrzeb praktyki szkolnej, jej naukowego poznawania oraz prób wzbogacenia teorii sterowania rozwojem dzieci w młodszym wieku szkolnym.
Treść zeszytu, choć wyraźnie adresowana do nauczycieli akademickich pedagogiki wczesnoszkolnej, może być także pomocna dla nauczycieli specjalistów nauczania początkowego w modernizacji pracy dydaktyczno-wychowawczej w klasach I-III w naszych szkołach podstawowych. | pl_PL |