dc.description.abstract | W trwającym procesie reformowania oświaty
wychodzi się z założenia, że przedszkole,
szkoła nie mogą ograniczyć się wyłącznie do
funkcji edukacyjnej, zaniedbując wychowanie.
„W świetle rozważań zupełnie podstawowych
staje się rzeczą jasną i oczywistą, że pierwszym
i zasadniczym zadaniem kultury jest
wychowanie” (Jan Paweł II - przemówienie
podczas wizyty w siedzibie Organizacji
Narodów Zjednoczonych do Spraw Oświaty i
Kultury, 2 czerwca 1980 roku, w:
Szkoła
Katolicka w nauczaniu Kościoła - wybór
dokumentów, red. A. Dymer, Rada Szkół
Katolickich w Polsce, Szczecin - Warszawa 2002, s. 126).
Autorka pracy będąc nauczycielem wychowania przedszkolnego i
wczesnoszkolnego coraz mocniej przekonuje się, że nauczyciel winien być tak wykształcony, aby w swej pracy, przekazując wiedzę, nie
odrywał jej od dobra i prawdy, aby miał świadomość, że oprócz umysłów kształtuje także serca. Okazuje się jednak, że wszelkie
reformy programowe i organizacyjne nie dokonają tej zmiany, na którą wszyscy czekamy i nie przyniosą odmiany w postawach
dzieci i młodzieży, w ich stosunku do życia, do rówieśników, do rodziców, do własnego narodu, wreszcie do Boga samego - jeżeli
placówki oświatowe nie zdobędą się na odczytanie osoby ludzkiej we wszystkich jej wymiarach. Stawiając Dziecko
w centrum procesu wychowawczego jako podmiot,
dotykamy jakby misterium egzystencji człowieka. Jest ono odzwierciedleniem naszych sukcesów i porażek składających się na
wychowanie. Wychowawca świadomy odpowiedzialności za powierzony skarb jaki stanowi dziecko, musi się zastanowić jaki
kształt nada człowieczeństwu, które dopiero się rozwija. Tylko cierpliwe, konsekwentne i mądre działania mogą wydać plon.
Autorka pracy ukazała jak te oddziaływania wychowawcze przebiegały w trudnych warunkach: na płaszczyźnie przemian
polityczno-społecznych w latach burzliwej „rewolucji socjalistycznej” oraz w dobie wielkich reform oświatowych, zgłębiając
wiedzę nie tylko na temat edukacji przedszkolnej, ale również przybliżając proces wychowania najmłodszego pokolenia w oparciu o
charyzmat Zgromadzenia Sióstr Karmelitanek Dzieciątka Jezus ukazując specyfikę przedszkoli prowadzonych przez
siostry na tle historii oraz współczesnych przepisów prawno-oświatowych. Praca składa się z siedmiu rozdziałów.
Rozdział pierwszy, wprowadzający do dalszych
rozważań, poświęcony jest właśnie
wychowaniu. Będąc w ciągłej fazie przemian i
poszukiwań coraz to skuteczniejszych metod
wychowania, przyjrzano się, jak rozwijała się
myśl pedagogiczna szczególnie współczesnego
okresu. W tej pracy przeanalizowano dwa
charakterystyczne kierunki w myśli
pedagogicznej: pedagogika chrześcijańska oraz
pedagogika personalistyczna jakże istotne patrząc na całokształt procesu wychowawczego. Ponadto opisywany w tej
pracy okres historyczny był etapem głębokich
przemian strukturalnych systemu politycznego,
mającego wpływ na powojenną oświatę,
dlatego ten rozdział omawia także podstawy
prawne polskiego szkolnictwa w latach 1945- 1961 i zmiany zachodzące w wychowaniu
przedszkolnym w tym okresie. Zawiera
również informacje dotyczące stosunków Państwo- Kościół ze względu na organ prowadzący działalność wychowawczą.
Rozdział ten zawiera też analizę zmian
zaistniałych w organizacji przedszkoli
związanych z ustawą z 1991 roku o systemie
oświaty (Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o
systemie oświaty, w: Dziennik Ustaw Rzeczpospolitej Polskiej, dalej: Dz. U. RP, 1991, nr 95, poz. 425). Ponadto zawiera tak
istotny element jak wychowanie dziecka do wartości. Człowiek obecnych czasów często ignoruje lub nie dostrzega albo nie pojmuje
właściwie wartości. To zjawisko stanowi o złej kondycji współczesnych dzieci i młodzieży, której zachowanie jest niejako odpowiedzią na przejawy świata dorosłych.
W rozdziale drugim przeanalizowany został jeden z czynników składowych wychowania jakim jest charyzmat. W kontekście rozumienia Kościoła jako Ludu Bożego, obdarowanego
wszelkiego rodzaju darami Ducha Świętego,
pojawia się możliwość aplikacji charyzmatu do
życia konsekrowanego, a szczególności do
tożsamości i misji każdego instytutu. Aby to
jednak lepiej zrozumieć potrzeba przyjrzeć się
historii narodzin chrześcijaństwa, gdyż w jego
początkach nie było życia zakonnego,
ponieważ dla wszystkich ochrzczonych
praktyka wiary była podobna. Stąd w tym
rozdziale zostały przedstawione kluczowe
postacie, a zarazem ojcowie pierwszych reguł,
które stały się podwalinami dla współczesnego
życia zakonnego.
Rozdział trzeci dotyczy już konkretnej
realizacji charyzmatu Sióstr Karmelitanek
Dzieciątka Jezus wynikającej z analizy planów
i programów edukacyjnych zatwierdzonych w
poszczególnych przedszkolach.
Przebieg procesu wychowawczego w
przedszkolach Sióstr Karmelitanek Dzieciątka
Jezus to treść rozdziału czwartego. Badane
placówki to przedszkola promujące
chrześcijański system wartości, gdzie króluje
Dzieciątko Jezus, a cały proces wychowania
jest przyjazny dzieciom, rodzinie i otoczeniu
poprzez działalność profilaktyczną,
stymulującą, kompensacyjną i kolektywną.
Ponadto analizie poddany został cały wachlarz
różnorodnych metod i form mających jak
najlepiej pomóc w kreatywnym rozwoju
dziecka.
Rozdział piąty przedstawia analizę zmian, które dokonywały się w kwalifikacjach,
obowiązkach i zadaniach kadry zatrudnianej w
Przedszkolu Sióstr Karmelitanek Dzieciątka
Jezus. W szczególności zawarte są w nim
zasady zatrudniania kadry w placówkach
niepublicznych, zadania i obowiązki
dyrektorów oraz kadry dydaktyczno -
wychowawczej, administracyjnej i obsługi.
Sens działaniom dydaktyczno- wychowawczym nadają nauczyciele,
odpowiednio dobrane programy, plany
nauczania i wychowania w przedszkolu oraz w
tym wypadku duchowość i charyzmat
Zgromadzenia Sióstr Karmelitanek Dzieciątka
Jezus. Ponadto w rozdziale szóstym podjęty
został temat współpracy z rodzicami oraz
środowiskiem lokalnym. Rozdział ten
wzbogacono dodatkowo zdjęciami z imprez
przedszkolnych i ciekawych inicjatyw
poszczególnych przedszkoli.
W rozdział siódmym w oparciu o anonimowe
ankiety przeprowadzono analizę oceny
specyfiki charyzmatu Sióstr Karmelitanek
Dzieciątka Jezus dokonanej przez rodziców
dzieci uczęszczających do przedszkola, oraz
przedstawiony został wizerunek działań
Przedszkoli Sióstr Karmelitanek Dzieciątka
Jezus wyrażonych w opiniach rodziców.
Chęć odkrycia wzajemnych relacji
oddziaływań wychowawczych z tamtych lat i
w obecnej dobie szukania nowych rozwiązań,
zmotywowały autorkę niniejszej pracy do tego,
aby miała ona charakter historyczno-pedagogiczny. Nikt do tej pory nie dokonał całościowej analizy procesu wychowawczo-dydaktycznego będącego dorobkiem Zgromadzenia Sióstr Karmelitanek Dzieciątka
Jezus. Autorka starała się dotrzeć możliwie do jak największej liczby źródeł stanowiących podstawę prawną tej pracy, a zarazem
gwarantujących autentyczność przedstawionych w niej zdarzeń. Rodzaj pracy i materiał, który posłużył do jej napisania,
wpłynął na zastosowane metody badań i cały indukcyjny tok rozumowania. Metody badawcze skorelowane zostały ze
zgromadzonym materiałem źródłowym,
dlatego w pracy są wykorzystane metody
badań stosowane przez historyków, pedagogów i socjologów.
Przedmiotem badań stał się sposób realizacji
charyzmatu Zgromadzenia w placówkach przedszkolnych w okresie przemian w latach 1921-2014.
W pracy zostały założone dwa cele główne.
Pierwszym celem jest:
Poznanie biografii Założycieli i ich
kontynuatorów charyzmatu Zgromadzenia oraz
poznanie przemian w realizacji tegoż
charyzmatu w placówkach przedszkolnych
w latach 1921-2014.
Szczególnie starano się rozpoznać przemiany w
realizacji charyzmatu Zgromadzenia w zakresie:
historii Zgromadzenia i biografii
Założycieli;
• podstaw funkcjonowania przedszkoli;
• struktury organizacyjnej;
• funkcji przedszkoli z uwypukleniem ich
roli koordynującej, inspirującej
i kształcącej;
• planów i programów przedszkoli;
• danych o poszczególnych przedszkolach (danych dotyczących
kadry, dzieci) oraz organizacji koordynujących pracę tych przedszkoli;
• kwalifikacji i motywów podejmowania pracy wychowawczo dydaktycznej przez nauczycieli; Badania empiryczne w oparciu o analizę literatury i tekstów źródłowych pozwoliły
również odpowiedzieć na szereg pytań szczegółowych:
im byli Założyciele Zgromadzenia?
• Jakie przemiany w realizacji charyzmatu Zgromadzenia Sióstr
karmelitanek Dzieciątka Jezus występowały w planach przedszkoli w
latach 1921-2014?
• Jak zmieniały się podstawy
funkcjonowania przedszkoli?
• Jakie zmiany dokonywały się w
strukturze funkcjonowania przedszkoli?
• Jak zmieniały się zadania oraz treści
wychowawcze i edukacyjne?
• Jakie czynniki spowodowały zmiany
programów wychowania?
• Jak zmieniał się stan kadry i dzieci w
poszczególnych przedszkolach?
• Jak zmieniały się kwalifikacje
nauczycieli na przestrzeni lat?
• Jakimi motywami kierowali się
nauczyciele podejmując pracę wychowawczo- dydaktyczną?
Celem drugim jest:
Poznanie opinii rodziców na temat wizerunku i
działalności przedszkoli Sióstr Karmelitanek
Dzieciątka Jezus.
Szczególnie starano się o poznanie opinii
badanych rodziców w zakresie:
• wizerunku przedszkoli Sióstr
Karmelitanek Dzieciątka Jezus;
• motywów posyłania dzieci do
wybranych przedszkoli;
• cech charakterystycznych badanych
placówek;
W szczególności starano się odpowiedzieć na
następujące pytania:
• Jaki jest wizerunek działalności
przedszkoli Sióstr Karmelitanek
Dzieciątka Jezus w opiniach badanych
rodziców?
• Jakie były motywy posłania dziecka do
przedszkola Sióstr Karmelitanek
Dzieciątka Jezus?
• Jakie są charakterystyczne cechy
przedszkoli Sióstr Karmelitanek
Dzieciątka Jezus wyróżniane przez badanych rodziców? W niniejszej pracy zastosowano dwie metody
badawcze: metodę monografii oraz metodę
sondażu diagnostycznego.
W badaniach wykorzystano następujące
techniki:
Analiza dokumentów
Źródła archiwalne
Źródła drukowane
Opracowania
Wywiady.
Badania wymagały przeprowadzenia rozległej
kwerendy rozmaitych
materiałów źródłowych
zebranych w wielu Archiwach.
W
pracy uwzględniono również
źródła
drukowane
w tym znaczną liczbę rozmaitych:
Dzienników urzędowych
Instrukcji
oraz wiele
opracowań,
które zestawione są w
bibliografii.
Diagnostyczny charakter podjętych badań
podyktowany był problematyką badawczą.
W badaniach wykorzystano następujące
techniki w metodzie sondażu diagnostycznego: • Analiza dokumentów
• Opinie wychowanków
• Ankiety.
Przygotowana praca pozwala wypełnić lukę w
opracowaniach dotyczących pracy
wychowawczej Sióstr Karmelitanek Dzieciątka
Jezus w instytucjach przedszkolnych w
powiązaniu o charyzmat Zgromadzenia. Zaś
analiza literatury, a przede wszystkim tekstów
źródłowych, wywiadów i ankiet umożliwia na
nowo i zupełnie w innym kontekście popatrzeć
na pracę dydaktyczno - wychowawczą Sióstr
Karmelitanek Dzieciątka Jezus.
Cel w wychowaniu jest jeden ale drogi do jego
realizacji są różne, a to stanowi o bogactwie i
różnorodności treści jak również form i metod
podejmowanych w całym procesie wychowawczym. | pl_PL |