Doskonalenie zawodowe nauczycieli języków obcych ukierunkowanych zawodowo – nowe perspektywy i wyzwania
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Kościńska, Agnieszka
Promotor:
Pamuła-Behrens, Małgorzata
Język: pl
Słowa kluczowe:
doskonalenie zawodowe nauczycieli języka obcego ukierunkowanego zawodowonauczanie języka obcego ukierunkowanego zawodowo
kształcenie zawodowe
język obcy ukierunkowany zawodowo
kompetencje nauczycieli języka obcego ukierunkowanego zawodowo
foreign language teacher professional development
vocational schools
teacher competencies
LSP
Data: 2020-01-28
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Filologiczny. Praca doktorska pod kierunkiem dr hab. prof. UP Małgorzaty Pamuła-Behrens.Streszczenie
Celem rozprawy jest przedstawianie możliwości doskonalenia zawodowego nauczycieli
języka obcego ukierunkowanego zawodowo – przedmiotu realizowanego w szkołach
kształcących w zawodzie. Rozprawa składa się z ośmiu części.
Na część teoretyczną składa się trzy rozdziały. W rozdziale pierwszym przedstawiona
jest problematyka nauczania języka obcego w kształceniu zawodowym. Rozdział drugi
przynosi rekapitulację wybranych zagadnień badawczych związanych z problematyką
kompetencji zawodowych nauczycieli języka obcego (definicji i klasyfikacji), ze szczególnym
uwzględnieniem nauczycieli JOZ. Treść rozdziału trzeciego stanowi zagadnienie rozwoju
zawodowego nauczycieli JOZ.
Część druga pracy to metodologiczne podstawy badania. Składa się ona z pięciu
rozdziałów. Przedstawiają one metodologiczne i organizacyjne podstawy przeprowadzonych
badań. Analiza sytuacji nauczycieli języka obcego ukierunkowanego zawodowo w obszarze
doskonalenia zawodowego została dokonana na postawie pytań badawczych dotyczących
oczekiwań szkoleniowych nauczycieli JOZ, bieżącej sytuacji w zakresie możliwości
doskonalenia zawodowego, oceny przydatności proponowanych form oraz wsparcia, jakie
otrzymują chcąc podnosić swoje kompetencje. Na podstawie analizy literatury przedmiotu oraz
przeprowadzonych badań opracowana została propozycja szkolenia dla nauczycieli JOZ. Ramy
teoretyczne szkolenia opracowane zostały na podstawie kryteriów przyjętych w naukach
o zarządzaniu. Ostatnim rozdziałem rozprawy jest zakończenie, w którym to przedstawiono
wnioski płynące z badania oraz wskazano kierunki przyszłych badań. The doctoral dissertation focuses on foreign language (FL) teacher professional
development (TPD), and especially the continuing professional development of teachers of
foreign language for occupational purposes. The thesis attempts to bridge the gap in the TPD
area by providing the specifications for a training for that very distinctive and demanding group
of teachers.
The following research questions were asked:
- What are the needs of teachers of foreign language for occupational purposes in the field
of professional development?
- What activities do teachers of Language for Specific Purposes (LSP) undertake to
develop professionally?
- How do teachers assess current training possibilities of professional development in the
field of a foreign language for occupational purposes?
- Are teachers of foreign language for occupational purposes supported in their attempts
to participate in professional development?
In order to address these questions, a survey among Polish teachers of foreign language for
occupational purposes was conducted.
The dissertation consists of eight chapters. The first three focus on theoretical aspects
such as foreign language for occupational purposes courses run in vocational schools, the
competencies of teachers of foreign language for occupational purposes and professional
development of FL teachers. These last two issues, although mainly presented in the educational
context, are also briefly analysed from the perspective of management studies. The further four
chapters refer to the survey and its results. The last one is a short summary of findings as well
as the areas for further research.