Było minęło i teraz. Pejzaże ciała i szyte portrety
View/ Open
Author:
Pandyra, Piotr
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-advisor:
Brylewska, Grażyna
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
sztuka ciałaportret
szyte rysunki
body art
portrait
sewn drawings
Date: 2020-01-31
Metadata
Show full item recordDescription:
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Sztuki. Rozprawa doktorska napisana pod kierunkiem profesor Grażyny Brylewskiej.Abstract
Rozprawa doktorska pod tytułem Było minęło i teraz. Pejzaże ciała i szyte
portrety złożona z dwóch części, na styku starego i nowego, jest autorską
interpretacją aktów Tamary Łempickiej z lat dwudziestych i trzydziestych XX wieku
oraz wybranych portretów z tego okresu autorstwa polskich malarzy. Odwołanie się
do aktów Łempickiej jest impulsem do współczesnych rozważań dotyczących
intymności i cielesności. Część teoretyczna stanowi analizę wybranych realizacji
artystycznych z zakresu sztuki ciała, w których kwestie formalne i ideowe są bliskie
moim inspiracjom, praktyce artystycznej i zrealizowanemu dziełu. Powstałe obiekty
„cielesne” sugerują bliskie kadry fotograficzne. Tektonika ciała odtworzona została
w formach niemal rzeźbiarskich z wykorzystaniem gąbki tapicerskiej poddanej
obróbce: formowaniu, powlekaniu, klejeniu.
Jednocześnie ducha Art Deco odnajdujemy w portretach bardziej niż
w jakimkolwiek innym rodzaju malarstwa. Wybierając pięć prac autorstwa:
Zygmunta Waliszewskiego, Tytusa Czyżewskiego, Leopolda Gottlieba, Mieczysława
Szczuki, tworzących równolegle z Tamarą Łempicką, narysowałem maszyną do
szycia autoportrety osadzone w duchu poprzedniej epoki, uwzględniając
konwencje przedstawieniowe z określonymi własnymi stanami mentalnymi.
W drugiej część praca teoretyczna odnosi się do inspiracji czerpanej z historii
portretu oraz analizy twarzy modela, jej cech fizjonomicznych i psychologicznych.
Autoportret to szczególny gatunek przedstawienia, a wynikająca z jego definicji
wyjątkowa relacja między dziełem a autorem, pełni funkcję narzędzia
samopoznania i autorefleksji. The PhD dissertation titled In the Past and Now. Body Landscapes and Sewn
Portraits consisting of two parts, at the intersection of the new and old, is the
authorial interpretation of acts by Tamara Łempicka from 1920's and 1930's and
chosen portraits from the same period by other Polish painters. Reference to acts by
Łempicka is an impulse to contemporary contemplations concerning intimacy and
corporeality. The theoretical part is the analysis of chosen artistic works presenting
body art, in which formal and ideal questions are close to inspirations I use in my
own artistic practice and a created piece of art. The realized "corporal" objects
suggest close photographic frames. Tectonics of body was reconstructed in almost
sculptural forms with the use of upholstery foam undergoing: forming, casing,
gluing.
At the same time, the spirit of Art Deco is more present in portraits than in
any other type of painting. Choosing five portraits by: Zygmunt Waliszewski, Tytus
Czyżewski, Leopold Gottlieb, Mieczysław Szczuka, creating parallelly to Tamara
Łempicka, I drew with the sewing machine self-portraits embedded in the spirit of
the previous epoch including the use of rules of the illustrating convention with my
own certain mental states. The second part of the theoretical work refers to
inspiration coming from the history of portrait and analysis of face with its
physiognomic and psychological features. Self-portrait is an idiosyncratic type of
representation and stemming from its definition unusual relation between the
author and a piece of art functions as a tool in the process of self-discovery and selfreflection.