Realizacja Strategii Edukacji dla Zrównoważonego Rozwoju w edukacji formalnej i pozaformalnej
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Sadowska-Konczal, Agnieszka
Promotor:
Potyrała, Katarzyna
Paśko, Ingrid
Język: pl
Słowa kluczowe:
zrównoważony rozwójedukacja dla zrównoważonego rozwoju
edukacja formalna
edukacja pozaformalna
kształcenie nauczycieli
organizacje pozarządowe
Ministerstwo Środowiska
współpraca międzysektorowa
sustainable development
formal education
informal education
strategy of education for sustainable development
non-governmental organizations
teachers’ training
Ministry of Environment
cross-sector cooperation
Data: 2020-01-30
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Pedagogiczny. Rozprawa doktorska napisana pod kierunkiem dr hab. Katarzyny Potyrały, prof. UP, promotor pomocniczy: dr Ingrid Paśko.Streszczenie
W 2005 roku w Wilnie Europejska Komisja Gospodarcza ONZ przyjęła Strategię Edukacji dla Zrównoważonego Rozwoju. Strategia zobowiązuje sygnatariuszy do włączenia treści edukacji dla zrównoważonego rozwoju do krajowych systemów edukacji formalnej na wszystkich poziomach i kierunkach kształcenia oraz wspiera jej implementację do edukacji pozaformalnej i nieformalnej. Po niemal 15 latach od jej przyjęcia, zasadne wydaje się zweryfikowanie, w jakim stopniu Polska wywiązała się z podjętych zobowiązań.
Celem niniejszej dysertacji było scharakteryzowanie stanu edukacji dla zrównoważonego rozwoju w edukacji formalnej i pozaformalnej w Polsce, w tym zidentyfikowanie głównych interesariuszy oraz relacji pomiędzy nimi, a także opisanie szans i barier dalszej implementacji założeń Strategii.
Rezultatem przeprowadzonych badań było sformułowanie katalogu rekomendacji i zaleceń adresowanych do organów administracji rządowej, organizacji pozarządowych, systemu oświaty i środowiska akademickiego, stanowiącego kompleksowy przewodnik do dalszego wdrażania Strategii Edukacji dla Zrównoważonego Rozwoju. In the year 2005 in Vilnius The United Nations Economic Commission for Europe adopted the Strategy for Education for Sustainable Development. The Strategy obliges the signatory countries to integrate the education for sustainable development into all forms of their formal education system and covers all levels and faculties and supports its implementation to informal and non-formal education. After nearly 15 years from its adoption, it is reasonable to verify the engagement of Poland in fulfilling its commitments.
The aim of this study was to characterize the state of education for sustainable development in formal and informal education in Poland, including identification of main stakeholders and relations between them and description of chances and obstacles in the implementation of the Strategy.
The result of conducted research is the creation of recommendations catalogue addressed to the governmental institutions, non-governmental organizations, educational system and higher education. The catalogue is believed to be the complex guidelines for future implementation of the Strategy for Education for Sustainable Development in Poland.