Edytorstwo książki dziecięcej w Polsce po 1989 roku
View/ Open
Author:
Pustuła, Marta
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-advisor:
Ostasz, Maria
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
edytorstwoksiążka dla dzieci
editing
children's book
Date: 2020-03-05
Metadata
Show full item recordDescription:
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Filologiczny. Praca doktorska napisana pod kierunkiem: prof. dr hab. Marii Ostasz.Abstract
Rozprawa zatytułowana Edytorstwo książki dziecięcej w Polsce po 1989 roku została po-święcona specyficznej
dziedzinie edytorstwa, które należy sytuować w opozycji do transparentnej typografii dla dorosłych. Książki dla
dzieci przeciwnie swą materialną i graficzną formą są niezwykle wyraziste, zarówno w zakresie składu tekstów, jak
i ilustracji czy całościowego projektu książki.
Materiał badawczy rozprawy obejmuje dwadzieścia pięć lat (1990–2015) dziecięcego edytorstwa w Polsce, czyli
książki wydane w tym czasie w granicach kraju, dla polskiego czytelnika. W zakres ten należy wliczyć również
literaturę tłumaczoną. Edytorskim analizom zostały poddane wyłącznie książki literackie, a wyłączono z badań pod-
ręczniki oraz publikacje edukacyjne. Oddzielenie literatury dziecięcej od młodzieżowej pozwoliło na wyodrębnienie
odbiorcy omawianych wydań jako dziecko w wieku 0–12 lat.
W badaniach zastosowano metodę strukturalną, wedle której książka to struktura powiązanych ze sobą elementów budowy
książki, wchodzących w skład jej architektury oraz podporządkowanych jej funkcji. Książka stanowi całość estetyczną
i formalną składającą się z: okładki, wyklejki, papieru, ilustracji, tekstów (kolumna, interlinia, krój i wielkość
pisma, wyróżnienia) itp. Celem badań jest natomiast odpowiedź na pytanie, czy współczesne edycje książkowe dla
dzieci uwzględniają w warstwie edytorskiej kompetencje czytelnicze małoletniego odbiorcy, nierzadko nieumiejącego
czytać lub dopiero uczącego się czytać, oraz określenie, jaka funkcja książki przeważa w badanym materiale. Badany
zakres czasowy pozwala ponadto wychwycić edytorskie różnice między wydaniami opublikowanymi w latach 90., a tymi,
które pojawiły się na półkach księgarskich po 2000 roku.
Część wstępna rozprawy została poświęcona na określenie materiału, metody i celu badawczych. Następnie zarysowano
problematykę związaną z funkcjonowaniem rynku książki na przełomie wieków XX i XXI, m.in. zniesienie cenzury,
zmiana struktury własności, obniżenie jakości produkcji wydawniczej. Po czym omówiono specyfikę edytorstwa
dziecięcego: nietypowe formy i formaty książek, tworzywo, proporcje tekstu i ilustracji, ilustracje, zagadnienia
mikrotypograficzne (dobór krojów pisma, ich wielkości, interlinia, długość wersów itd.). Zaprezentowano
poszczególne elementy architektury książki w kontekście dziecięcego odbiorcy, co pozwoliło na ukazanie cech
charaktery-stycznych książki dziecięcej.
W części analitycznej pokazano edytorskie cechy książki dziecięcej przez pryzmat nurtów literackich i
typograficznych, zjawisk kulturowych oraz gatunków literackich, ja-kie mają wpływ na formę współczesnej książki
dziecięcej. Obok edytorstwa klasycznego i klasyki omówiono w tej części wpływ takich kierunków jak awangarda,
kultura obrazkowa czy postmodernizm. Przez pryzmat badań nad książką liberacką pokazano, że materialność książki
może mieć znaczenie dla jej treści, a wyznaczenie nowej, otwartej przestrzeni książki poprowadziło w stronę
konwergencji mediów. Ponadto problematyka współegzystowania kodów wizualnego i werbalnego w książce dla dzieci
została opisana w rozdziałach poświęconych książce obrazkowej, komiksowi, produktowi totalnemu. Ze względu na
bogactwo typograficznych wyróżników osobno omówiono zagadnienia związane z edytorstwem serii wydawniczych.
Poczynione analizy pozwoliły na zobrazowanie stanu faktycznego edytorstwa książki dziecięcej w Polsce po 1989 roku
aż do 2015 roku w kontekście kompetencji odbiorcy oraz wyodrębnienie tendencji w poszczególnych elementach
architektury książki, jak choćby stosowanie częściej fontów szeryfowych niż bezszeryfowych czy wy-bór konkretnych
wielkości mikrotypograficznych (np. najczęstsza stosowana wielkość pisma: 12 punktów). Udowodniono ponadto znaczące
różnice poziomu edytorskiego książek wydawanych w Polsce w latach 90. i tych, które ukazały się po 2000 roku.
Zastosowanie określonych parametrów edytorskich powinno być ponadto podporządkowane funkcji książki. Dokonane
badania pozwalają wysnuć wniosek, że współczesna książka dla dzieci służy przede wszystkim dostarczeniu wrażeń
estetycznych oraz zabawie (funkcja estetyczna oraz ludyczna). The dissertation entitled Editing Children's Books in Poland after 1989 has been devoted to a specific area of
editing which should be put in opposition to a transparent typography for the adult. As opposed to the latter,
children's books are extraordinarily expressive in their material and graphic forms, both in typesetting and
illustrations or a book project as a whole.
The research material covers twenty five years (1990 2015) of children's books
editing in Poland, that is the books pub lished then, for the domestic market and for
a Polish reader. Also, the translated literature has to be included in the scope. Only
literary works have been analysed, as textbooks and educational publications have been
excluded. Separating children's liter ature from youth one has resulted in the distinction
of the said publications recipient as a child 0 12 years of age.
In the research, a structural method has been used. According to it, a book is
a structure of interconnected elements of its body, they a re parts of its architecture and
are subordinate to its function. The book is a formal and aesthetic complete entity
consisting of its cover, endpapers, paper, illustrations, texts (columns, line spacing, font
kind and size, highlights) etc. The aim of the research is the answer to the question if
modern editing of children's books takes into account, in the editorial area, the
competencies of the young recipient who cannot often read or is just learning to read;
and which book function prevails in the rese arch material. The chosen period of the
research also enables to find editorial differences between the books published in 1990's
and those appearing in bookshops after 2000.
The introductory part has been dedicated to the characteristics of the research
material, research method and aim. Next, the issue of the book market functioning at the
end of the 20 th and the beginning of the 21 st century was presented, with such
phenomena as censorship ceasing, ownership structure changes, reduction in quality of
pu blishing production. Consecutively, the issue of a children's book editing specificity
was discussed: unusual forms and formats, material, text and illustration proportions,
illustration features, microtypography (a choice of fonts and their size, line spa cing,
verse length, etc.). Particular elements of book architecture were also discussed then in
the context of the recipient which enabled to show typical features of a children's book.
In the analytical part, editorial features of a children's book have been shown in
the context of literary and typographic trends, culture phenomena and literary genres
which influence on the form of a modern children's book. Apart from classical editing
and the classics, in this part, the influence of such trends as avant garde, picture culture
or postmodernism has been discussed. By the example of liberature book research, it
has been pointed that material form of the book may be significant for its content, also,
that stating new, open space of the book leads towards medi a convergence. Moreover,
the issue of visual and verbal codes co existence in a children's book has been described
in the chapters on a picture book, a comic book, a total product. Because of the variety
of typographic distinguishing factors some questions related to a series editing have
been discussed separately.
The conducted analyses have enabled to illustrate the actual state of children's
books editing in Poland from 1989 to 2015 in the context of the recipient competencies,
also, to distinguish ten dencies in particular elements of the book architecture, such as
using serif fonts more often than sans serif ones or the choice of microtypographic sizes
(e.g. the most common font size: 12 pt). Furthermore, significant differences in the
editorial level of the books published in 1990's and those published after 2000 have
been proved.
Employing certain editorial parameters should be subordinate to the book
function. The research done justifies reaching the conclusion that a modern children's
book, first o f all, serves as a source of aesthetic impressions and play (aesthetic and
ludic functions).