Dwukulturowość w wychowaniu dziecka. Z doświadczeń polskich matek dzieci ze związków z partnerami narodowości włoskiej
View/ Open
Author:
Wojnarowska, Aneta
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-advisor:
Czaja-Chudyba, Iwona
Sajdera, Jolanta
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
dwukulturowośćrodzina polsko-włoska
wychowanie
wiek przedszkolny
bi-cultural identity
Polish-Italian families
education
pre-school age
Date: 2020-02-17
Metadata
Show full item recordDescription:
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Pedagogiczny. Rozprawa doktorska - promotor: dr hab. Iwona Czaja-Chudyba, prof. UP; promotor pomocniczy: dr Jolanta Sajdera.Abstract
Przedmiotem dociekań badawczych uczyniono doświadczenia mieszkających w Krakowie matek z rodzin polsko-włoskich,
które wychowują dzieci w wieku przedszkolnym. Z tego względu przyjęto jakościową orientację badawczą dla
projektowanych badań. Jako sposób zbierania danych wykorzystano wywiad indywidualny częściowo ustrukturyzowany
(Kvale, 2011). Grupę badaną stanowiło dziesięć kobiet. W procesie analizy wykorzystano kodowanie na podstawie
teorii oraz metodę ciągłego porównywania (Miles, Huberman, 2000; Flick, 2010; Gibbs, 2011). Dysertacja składa się z
pięciu rozdziałów.
Przy formułowaniu ram teoretycznych projektu badawczego korzystano z literatury przedmiotu poświęconej tematyce:
wielokulturowości, tożsamości kulturowej oraz międzykulturowych badań nad rodziną. Szczególną uwagę poświęcono
koncepcjom J. Nikitorowicza i T. Palecznego.
W rezultacie przeprowadzonych badań przedstawiono opis środowiska wychowawczego rodzin polsko-włoskich.
Zaprezentowana w pracy autorska definicja rodziny dwukulturowej oraz propozycja wyodrębnienia czterech wzorców
strategii tożsamościowo-wychowawczych rodzin polsko-włoskich stanowią próbę naukowego ujęcia kategoryzacji wyników
analizy narracji.
Założeniem autorki było także wsparcie nauczycieli i pedagogów w pełniejszym zrozumieniu dzieci wychowywanych w
rodzinach mieszanych dla poszerzenia ich świadomości kulturowej. Istotnym bowiem działaniem współczesnej edukacji
jest budowanie otwartości, tolerancji a także kompetencji międzykulturowych zarówno samego nauczyciela jak i jego
wychowanków. The subject matter of the research were experiences of mothers from Polish-Italian families, who live in Cracow
(Kraków) and bring up pre-school aged children. Due to this, a qualitative research orientation was adopted for the
planned study. The mode of data collection was a partially structured individual interview (Kvale, 2011). The group
of respondents included ten women. In the process of analysis, coding on the basis of the constant comparison
theory and method was used (Miles, Huberman, 2000: Flick, 2010; Gibbs, 2011). The paper consists of five chapters.
When formulating the theoretical framework of the research project, the author used reference books devoted to the
issues of multi-culturalism, cultural identity and inter-cultural family studies. Special attention was paid to the
concepts of J. Nikitorowicz and T. Paleczny.
As a result of the conducted research, a description of the educational environment of Polish-Italian families was
prepared. The author’s definition of a bi-cultural family presented in the thesis and the proposal of separating
four models of identity and education strategies of Polish-Italian families constitute an attempt at a scientific
approach to the categorisation of results of the narrative's results.
The author's intention was also support for teachers and didacticians in a fuller understanding of children brought
up in mixed families in order to expand their cultural awareness. An important goal of modern education is to build
openness, tolerance and inter-cultural competence, both in teachers and their students.