• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Rozprawy Doktorskie
  • Rozprawy doktorskie (2015- ) - dostęp ograniczony
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Rozprawy Doktorskie
  • Rozprawy doktorskie (2015- ) - dostęp ograniczony
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Dwukulturowość w wychowaniu dziecka. Z doświadczeń polskich matek dzieci ze związków z partnerami narodowości włoskiej

Thumbnail
View/Open
rozprawa doktorska (1.650Mb)
Author:
Wojnarowska, Aneta
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-advisor:
Czaja-Chudyba, Iwona
Sajdera, Jolanta
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
dwukulturowość
rodzina polsko-włoska
wychowanie
wiek przedszkolny
bi-cultural identity
Polish-Italian families
education
pre-school age
Date: 2020-02-17
Metadata
Show full item record
Description:
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Pedagogiczny. Rozprawa doktorska - promotor: dr hab. Iwona Czaja-Chudyba, prof. UP; promotor pomocniczy: dr Jolanta Sajdera.
Abstract
Przedmiotem dociekań badawczych uczyniono doświadczenia mieszkających w Krakowie matek z rodzin polsko-włoskich, które wychowują dzieci w wieku przedszkolnym. Z tego względu przyjęto jakościową orientację badawczą dla projektowanych badań. Jako sposób zbierania danych wykorzystano wywiad indywidualny częściowo ustrukturyzowany (Kvale, 2011). Grupę badaną stanowiło dziesięć kobiet. W procesie analizy wykorzystano kodowanie na podstawie teorii oraz metodę ciągłego porównywania (Miles, Huberman, 2000; Flick, 2010; Gibbs, 2011). Dysertacja składa się z pięciu rozdziałów. Przy formułowaniu ram teoretycznych projektu badawczego korzystano z literatury przedmiotu poświęconej tematyce: wielokulturowości, tożsamości kulturowej oraz międzykulturowych badań nad rodziną. Szczególną uwagę poświęcono koncepcjom J. Nikitorowicza i T. Palecznego. W rezultacie przeprowadzonych badań przedstawiono opis środowiska wychowawczego rodzin polsko-włoskich. Zaprezentowana w pracy autorska definicja rodziny dwukulturowej oraz propozycja wyodrębnienia czterech wzorców strategii tożsamościowo-wychowawczych rodzin polsko-włoskich stanowią próbę naukowego ujęcia kategoryzacji wyników analizy narracji. Założeniem autorki było także wsparcie nauczycieli i pedagogów w pełniejszym zrozumieniu dzieci wychowywanych w rodzinach mieszanych dla poszerzenia ich świadomości kulturowej. Istotnym bowiem działaniem współczesnej edukacji jest budowanie otwartości, tolerancji a także kompetencji międzykulturowych zarówno samego nauczyciela jak i jego wychowanków.
 
The subject matter of the research were experiences of mothers from Polish-Italian families, who live in Cracow (Kraków) and bring up pre-school aged children. Due to this, a qualitative research orientation was adopted for the planned study. The mode of data collection was a partially structured individual interview (Kvale, 2011). The group of respondents included ten women. In the process of analysis, coding on the basis of the constant comparison theory and method was used (Miles, Huberman, 2000: Flick, 2010; Gibbs, 2011). The paper consists of five chapters. When formulating the theoretical framework of the research project, the author used reference books devoted to the issues of multi-culturalism, cultural identity and inter-cultural family studies. Special attention was paid to the concepts of J. Nikitorowicz and T. Paleczny. As a result of the conducted research, a description of the educational environment of Polish-Italian families was prepared. The author’s definition of a bi-cultural family presented in the thesis and the proposal of separating four models of identity and education strategies of Polish-Italian families constitute an attempt at a scientific approach to the categorisation of results of the narrative's results. The author's intention was also support for teachers and didacticians in a fuller understanding of children brought up in mixed families in order to expand their cultural awareness. An important goal of modern education is to build openness, tolerance and inter-cultural competence, both in teachers and their students.
 
URI
http://hdl.handle.net/11716/6792
Collections
  • Rozprawy doktorskie (2015- ) - dostęp ograniczony
  • Rozprawy doktorskie (WP)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image