Show simple item record

dc.contributor.advisorCzaja-Chudyba, Iwonapl_PL
dc.contributor.advisorSajdera, Jolantapl_PL
dc.contributor.authorWojnarowska, Anetapl_PL
dc.date.accessioned2020-02-03T10:15:21Z
dc.date.available2020-02-03T10:15:21Z
dc.date.issued2020-02-17
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/6792
dc.descriptionUniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Pedagogiczny. Rozprawa doktorska - promotor: dr hab. Iwona Czaja-Chudyba, prof. UP; promotor pomocniczy: dr Jolanta Sajdera.pl_PL
dc.description.abstractPrzedmiotem dociekań badawczych uczyniono doświadczenia mieszkających w Krakowie matek z rodzin polsko-włoskich, które wychowują dzieci w wieku przedszkolnym. Z tego względu przyjęto jakościową orientację badawczą dla projektowanych badań. Jako sposób zbierania danych wykorzystano wywiad indywidualny częściowo ustrukturyzowany (Kvale, 2011). Grupę badaną stanowiło dziesięć kobiet. W procesie analizy wykorzystano kodowanie na podstawie teorii oraz metodę ciągłego porównywania (Miles, Huberman, 2000; Flick, 2010; Gibbs, 2011). Dysertacja składa się z pięciu rozdziałów. Przy formułowaniu ram teoretycznych projektu badawczego korzystano z literatury przedmiotu poświęconej tematyce: wielokulturowości, tożsamości kulturowej oraz międzykulturowych badań nad rodziną. Szczególną uwagę poświęcono koncepcjom J. Nikitorowicza i T. Palecznego. W rezultacie przeprowadzonych badań przedstawiono opis środowiska wychowawczego rodzin polsko-włoskich. Zaprezentowana w pracy autorska definicja rodziny dwukulturowej oraz propozycja wyodrębnienia czterech wzorców strategii tożsamościowo-wychowawczych rodzin polsko-włoskich stanowią próbę naukowego ujęcia kategoryzacji wyników analizy narracji. Założeniem autorki było także wsparcie nauczycieli i pedagogów w pełniejszym zrozumieniu dzieci wychowywanych w rodzinach mieszanych dla poszerzenia ich świadomości kulturowej. Istotnym bowiem działaniem współczesnej edukacji jest budowanie otwartości, tolerancji a także kompetencji międzykulturowych zarówno samego nauczyciela jak i jego wychowanków.pl_PL
dc.description.abstractThe subject matter of the research were experiences of mothers from Polish-Italian families, who live in Cracow (Kraków) and bring up pre-school aged children. Due to this, a qualitative research orientation was adopted for the planned study. The mode of data collection was a partially structured individual interview (Kvale, 2011). The group of respondents included ten women. In the process of analysis, coding on the basis of the constant comparison theory and method was used (Miles, Huberman, 2000: Flick, 2010; Gibbs, 2011). The paper consists of five chapters. When formulating the theoretical framework of the research project, the author used reference books devoted to the issues of multi-culturalism, cultural identity and inter-cultural family studies. Special attention was paid to the concepts of J. Nikitorowicz and T. Paleczny. As a result of the conducted research, a description of the educational environment of Polish-Italian families was prepared. The author’s definition of a bi-cultural family presented in the thesis and the proposal of separating four models of identity and education strategies of Polish-Italian families constitute an attempt at a scientific approach to the categorisation of results of the narrative's results. The author's intention was also support for teachers and didacticians in a fuller understanding of children brought up in mixed families in order to expand their cultural awareness. An important goal of modern education is to build openness, tolerance and inter-cultural competence, both in teachers and their students.en_EN
dc.language.isoplpl_PL
dc.subjectdwukulturowośćpl_PL
dc.subjectrodzina polsko-włoskapl_PL
dc.subjectwychowaniepl_PL
dc.subjectwiek przedszkolnypl_PL
dc.subjectbi-cultural identityen_EN
dc.subjectPolish-Italian familiesen_EN
dc.subjecteducationen_EN
dc.subjectpre-school ageen_EN
dc.titleDwukulturowość w wychowaniu dziecka. Z doświadczeń polskich matek dzieci ze związków z partnerami narodowości włoskiejpl_PL
dc.title.alternativeBi-cultural identity in child education. Experiences of polish mothers of children from relationships with italian partnersen_EN
dc.typeThesispl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record