Studia de Cultura: Recent submissions
Wyświetlanie pozycji 301-320 z 523
-
Sieć wytrzyma wszystko. Trochę o niszach muzycznych i nadmiarze dźwiękowym w dystrybucji cyfrowej
(2019)W artykule starano się przedstawić uwikłanie niszowej muzyki w cyfrową dystrybucję dźwięku. XXI wiek miał być wiekiem nisz – w koncepcji „długiego ogona”. Jak funkcjonuje muzyka niszowa w sytuacji powszechnego dostępu, ... -
Masz mnie, wampirze. Inspiracje horrorem filmowym w wideoklipach heavymetalowych
(2019)Artykuł dotyczy inspiracji, zapożyczeń i przetworzeń motywów horroru filmowego obecnych w wideoklipach zespołów heavymetalowych. Podkreślono w nim aspekt zróżnicowanego podejścia twórców teledysków heavymetalowych do ... -
Zdrajcy metalu? – fenomen muzyczny i medialny zespołu Nocny Kochanek
(2019)Członkowie zespołu Nocny Kochanek działają na heavymetalowym rynku muzycznym już od roku 2003, choć przez kilkanaście lat bez większych sukcesów. Przełom nastąpił w roku 2012, kiedy to na marginesie swojej „poważnej” ... -
Koncerty zespołów metalowych jako teatr okrucieństwa
(2019)Artykuł traktuje o koncertach metalowych jako (nie-)świadomej realizacji teatru okrucieństwa sformułowanej w latach trzydziestych XX wieku przez Antonina Artauda. Życie tego twórcy jest buntem wobec mieszczańskiego stylu ... -
Koncertowe sacrum i profanum – teatralizacja przestrzeni scenicznej na przykładzie zespołu Rammstein
(2019)W artykule zwrócono uwagę na problem teatralizacji przestrzeni podczas występów scenicznych grupy Rammstein. Twórczość sceniczna zespołu wykorzystuje środki wyrazu artystycznego, jakie można znaleźć podczas przedstawień ... -
Tanatoekshibicjonizm medialny w perspektywie (metal) music studies. Rekonesans
(2019)W artykule zwrócono uwagę na zjawisko ekshibicjonizmu śmierci (tanatoekshibicjonizmu) jako zagadnienie metal music studies. Dzisiejsze narracje medialne dotyczące śmierci w różnych wymiarach i wariantach, niezliczone ... -
„Chainsaw Gutsfuck” – estetyka chaosu w muzyce blackmetalowej
(2019)Artykuł podejmuje próbę analizy estetyki i tropów stylistycznych odpowiedzialnych za kreację wizerunku (poza)scenicznego muzyków blackmetalowych oraz bada pod kątem medio- i kulturoznawczym kluczowe elementy kojarzone ... -
Koncepcja satanizmu w drugiej fali black metalu
(2019)Artykuł porusza kwestie satanizmu tzw. drugiej fali black metalu, która rozwinęła się w latach 90. XX wieku. Głównym jego celem jest analiza tego zjawiska na podstawie materiałów źródłowych, takich jak wypowiedzi muzyków ... -
Słowo od Redaktora Tematycznego
(2019) -
Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 287. Studia de Cultura 11 (3). Kultura metalowa w przestrzeni rytualnej i medialnej
(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2019)Oddajemy do rąk Czytelników kolejny monograficzny tom „Studia de Cultura”, poświęcony tym razem interdyscyplinarnej refleksji kulturowej wpisującej się w nurt metal studies. Ten stosunkowo nowy i tylko częściowo opisany, ... -
Wielowarstwowość pokładów muzyki hardrockowej/heavymetalowej w zasobach „Tylko Rocka”
(2018)Artykuł ten składa się z dwóch części – w pierwszej omówiono rolę muzyki hardrockowej metalowej (szeroko rozumianych) w strukturze najbardziej opiniotwórczego pisma muzycznego po 1989 r., tj. „Tylko Rocka”, zaś w drugiej ... -
Metal-morfozy. O języku dziennikarstwa metalowego w miesięczniku „Rock’N’Roll” w latach 1990–1991
(2018)Artykuł jest próbą analizy języka dziennikarstwa redaktorów muzycznych zajmujących się różnymi odmianami muzyki metalowej w miesięczniku „Rock’N’Roll” ukazującego się w latach 1990–1991. Okres po transformacji ustrojowej ... -
Djent – cyfrowa neomoderna metalu?
(2018)Djent jest najmłodszym podgatunkiem metalu progresywnego, zarazem beneficjentem cyfrowej rewolucji. Przekracza tradycyjne modele muzyki popularnej i stara się ze wszech miar być nowatorski, ale jego awangardowość nie ... -
Odniesienia biblijne w twórczości polskich zespołów metalowych
(2018)Jednym z czynników, które przez wieki kształtowały kulturę Zachodu, jest tradycja judeochrześcijańska oparta o Biblię. Motywy, cytaty i symbole zaczerpnięte z kart Biblii przenikały do języków europejskich i oddziaływały, ... -
Metal w cieniu kwitnącej wiśni. Specyfika i przemiany gatunku na gruncie japońskim
(2018)W niniejszym artykule autorka zarysowuje cechy charakterystyczne japońskiego metalu w kolejnych dekadach jego rozwoju, co następuje poprzez przedstawienie twórczości wybranych zespołów, działalności fanów oraz wskazanie ... -
Od undergroundu do mainstreamu – rozwój polskiego black metalu w XXI wieku
(2018)W XXI wieku obserwujemy, w szczególności na gruncie polskim, wyraźny renesans black metalu jako gatunku, który w latach 90., przez jego rebeliancki podówczas charakter, strącony został w niebyt. Modernistyczny black ... -
Głos prekursora heavymetalowego brzmienia. O autobiografii Iron man. Moja podróż przez niebo i piekło z Black Sabbath Tony’ego Iommiego
(2018)W artykule dokonano omówienia wybranych aspektów autobiografii jednego z prekursorów heavy metalu Tony’ego Iommiego. Tekst Iron man. Moja podróż przez niebo i piekło z Black Sabbath rozpatrzony został w kontekście m.in. ... -
Metalowa suita wobec zmierzchu cywilizacji (Bathory Twilight Of The Gods)
(2018)Niniejszy szkic jest poświęcony suicie Zmierzch Bogów (1991) szwedzkiej grupy Bathory. W pierwszej kolejności traktuje o historycznym kontekście ukazania się albumu Twilight Of The Gods, na którym owa suita została ... -
The poet who failed his best play? Podmiot mówiący w utworach zespołu Nightwish wobec paradygmatu romantycznego
(2018)Artykuł dotyczy problematyki podmiotu mówiącego w twórczości zespołu Nightwish w zestawieniu z romantycznymi koncepcjami poezji, miłości i natury, a także mitem poety „wyklętego”, na którego kreuje się lider grupy Tuomas ...