• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WF)
  • Artykuły naukowe (WF)
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WF)
  • Artykuły naukowe (WF)
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Jak dzisiejsza młodzież interpretuje dzieła filmowe. Wnioski dla dydaktyki polonistycznej

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Jak dzisiejsza młodzież... (314.5KB)
Autor:
Skowronek, Bogusław
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 71, Studia at Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia 1 (2010), s. [229]-236
Język: pl
Data: 2010
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
The article presents the ways of understanding films, typical of secondary-school youth. The pattern of youth’s interpretation of films is called “anthropological interpretation of films”. It combines the postulates of cognitive psychology, cognitive film theory and the philosophy of neopragmatism. The receptive attitude of the youth is called “active pragmatism”, which involves the negotiative character of assigning meanings, and being open to new senses, which are simultaneously, in the act of reception, joined with the fixed experience, possessed knowledge, and “utilization” of the film being watched (placing it in the context of one’s own life). Young people interpret films by placing the received data in individual epistemological contexts: existential, social, cultural, and ideological ones. The anthropological model of film interpretation offers explicit conclusions for the teaching of Polish in schools. It should accentuate the active, individualized and contextualized method of reading all texts of culture; it should recall the concept of “subjective aesthetics”, and foster authentic dialogue in the class, in which not only the presented interpretations are discussed, but also the cultural contexts and individual experience underlying the text comprehension.
URI
http://hdl.handle.net/11716/6900
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • 2010, Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia 1
  • Artykuły naukowe (WF)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image