• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia
  • 2010, Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia 2
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia
  • 2010, Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia 2
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Interpretacje wierszy i obrazów – o świadomości dzieła sztuki

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Interpretacje wierszy i obrazów... (272.4KB)
Autor:
Pilch, Anna
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 79, Studia at Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia 2 (2010), s. [47]-51
Język: pl
Data: 2010
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
In the context of problems connected with the modern didactic inclination to complementary reading of literary and visual texts, the author emphasizes the question of the awareness of an artwork, referring to Martin Heidegger’s phenomenological reflections. An image, whether literary or visual, is rooted in thought (the field of philosophy), in a system (the field of aesthetics), and in language (the field of rhetoric). Hence each text has its philosophy and its independent existence, and this determines its essence. Awareness of what a text is, and what makes it a masterpiece is crucial, elementary and primary. Truly great art and literature records and eternalizes, in its language, “the essence of things”, their metaphysics, a moment, gesture, movement, emotion, or the internal spiritual state. A teacher should direct the reflections on the essence of true art in such a way that, in the language of poetry and painting, pupils could find the tools to express the visible and the invisible. Wisława Szymborska’s and Adam Zagajewski’s poems, which “record” Vermeer’s works in the language of poetry and interpret the visual masterpiece in poetic phrases, show that eternalizing simple, everyday activities, which existed for a moment ages ago, must be seen in the universal and timeless dimension. This is the essence of true and great art.
URI
http://hdl.handle.net/11716/6914
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • 2010, Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia 2

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image