2010, Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia 2
Przeglądaj według
Spis treści:
- Tożsamość metodyki - Bożena Chrząstowska
- Dydaktyka literatury polskiej i języka polskiego – nauce i szkole - Jadwiga Kowalikowa
- Z zagadnień budowania katedr - Zenon Uryga
- Konie i detektywi. Szkolne perspektywy refleksji nad mechanizmami powstawania i oddziaływania literackiej opowieści - Janusz Waligóra
- Interpretacje wierszy i obrazów – o świadomości dzieła sztuki - Anna Pilch
- Nowe tendencje w edukacji ikonicznej - Barbara Dyduch
- O "czytaniu" dzieła malarskiego w szkole - inspiracje, kontynuacje, zaniechania - Piotr Kołodziej
- Naukowe podstawy dydaktyki polonistycznej, czyli syndrom Maklakiewicza - Witold Bobiński
- Praktyka i teoria akademickiego kształcenia polonistów – refleksja o dydaktyce na studiach doktoranckich - Maria Kwiatkowska-Ratajczyk
- Badawczo-naukowe obligacje dydaktycznych seminariów magisterskich - Maria Jędrychowska
- Praktyczna stylistyka na tle współczesnych koncepcji tekstologicznych (retoryka, stylistyka, teoria tekstu) - Halina Mrazek
- Kształcenie nauczycieli do nowych zadań: przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym - Małgorzata Latoch-Zielińska, Barbara Myrdzik
- Rozwój badań nad rolą nowych mediów w kształceniu polonistycznym - Аnna Ślósarz
- Dydaktyka ortografii a komputer i Internet - Edward Polański
- Problemy przygotowania zawodowego nauczycieli polonistów - Danuta Łazarska
- Zmiany w modelu kształcenia nauczyciela polonisty - Anna Janus-Sitarz
- Model kształcenia nauczycieli języka polskiego - Wanda Kądziela
- Edukacja nieformalna. Polonista jako lider i animator społeczności lokalnej, czyli nowe wyzwania humanistyki XXI wieku - Dorota Michułka
- Edukacja polonistyczna w perspektywie tradycji i nowoczesności – na podstawie analizy podręczników To lubię! i Sztuka pisania - Olga Przybyla
- Wokół mistrza i autorytetu - Ewa Ogłoza
- Wokół problemów kształcenia językowego w szkole – badawcze i dydaktyczne dokonania pracowników krakowskiej Akademii Pedagogicznej - Helena Synowiec
- Twórcy - dzieła - uczniowie. Tradycje praktyki polonistycznej a wyzwania współczesności - Zofia Budrewicz
- Przestrzeń wolności i odpowiedzialności w pracy naukowo-dydaktycznej Władysława Szyszkowskiego - Maria Sienko
- Jan Kulpa jako pedagog i dydaktyk - Ryszard Jedliński
- Antropologiczny wymiar tradycji i współczesności - Teresa Świętosławska
- Antropologia literacka jako perspektywa dla dydaktyki polonistycznej - Marek Pieniążek
- Sprawozdanie z dyskusji po wystąpieniach - Krzysztof Wiatr
Najnowsze pozycje
-
Antropologia literacka jako perspektywa dla dydaktyki polonistycznej
(2010)The text indicates literary anthropology as a method offering Polish studies at school interpretation tools adequate to after-modern cultural conditions. However, the structural paradigm of the humanities is recognized ... -
Antropologiczny wymiar tradycji i współczesności
(2010)The purpose of this article is to draw attention to activities, research and publications of academics from the Literature and Polish Language Didactics Department of the Pedagogical University of Cracow, which have been ... -
Jan Kulpa jako pedagog i dydaktyk
(2010)The author of the article discusses the biography and works of Professor Dr. Hab. Jan Kulpa, one of the first academic employees of the Literature and Polish Language Didactics Department of the Higher School of Pedagogy ... -
Przestrzeń wolności i odpowiedzialności w pracy naukowo-dydaktycznej Władysława Szyszkowskiego
(2010)This article presents various spheres of scientific-didactic activity of Władysław Szyszkowski in the period of the People’s Republic of Poland. The article outlines the political context, which significantly limited the ... -
Twórcy - dzieła - uczniowie. Tradycje praktyki polonistycznej a wyzwania współczesności
(2010)In the article, the author considers three areas of challenge in the modern theory and practice of literary-cultural education, determined by the character of civilizational-cultural transformations: 1/ the educational ... -
Wokół problemów kształcenia językowego w szkole – badawcze i dydaktyczne dokonania pracowników krakowskiej Akademii Pedagogicznej
(2010)The paper discusses the University teaching staff’s achievements concerning the language of children and young people and classroom interaction. Special attention is paid to research methodology and research results and ... -
Wokół mistrza i autorytetu
(2010)This article, dedicated to the author’s teachers, shows how the title problem is discussed in some contemporary works (books, articles, essays, literary prose, and lectures) concerning the relationship between a teacher ... -
Edukacja polonistyczna w perspektywie tradycji i nowoczesności – na podstawie analizy podręczników To lubię! i Sztuka pisania
(2010)The article addresses issues involved in educating children and young people of the primary school and secondary schools. It looks at the design of this area in Polish education in the context of tradition. The exposition ... -
Edukacja nieformalna. Polonista jako lider i animator społeczności lokalnej, czyli nowe wyzwania humanistyki XXI wieku
(2010)Polish philology-oriented knowledge is an interdisciplinary area. Therefore a good Polish philology researcher should combine language- and literature-related skills, but also, especially nowadays, cultural, medial and ... -
Model kształcenia nauczycieli języka polskiego
(2010)This report presents the concept of Polish Philology students education at the University of Warmia and Mazury in Olsztyn, in their chosen teaching specialization. It emphasizes both the way of using early university ... -
Zmiany w modelu kształcenia nauczyciela polonisty
(2010)Dynamic changes in abilities and cognitions of young generations (both students and pupils) compel people responsible for teacher training and university education to answer to new challenges of the contemporary world. ... -
Problemy przygotowania zawodowego nauczycieli polonistów
(2010)The author of the article presents some issues in professional training of teachers of Polish, on the basis of the surveyed teachers’ opinions. The results of the conducted survey concentrate on strong and weak points ... -
Dydaktyka ortografii a komputer i Internet
(2010)The author raises an important issue of an erroneous belief which exists among pupils, university students, some schoolteachers and academics, that an automatic Spell Check feature available in computer word processors ... -
Kształcenie nauczycieli do nowych zadań: przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym
(2010)The paper discusses some aspects of educating teachers to take on new assignments, namely to prepare students to live in the information society. The first part of the paper presents essential information on the information ... -
Praktyczna stylistyka na tle współczesnych koncepcji tekstologicznych (retoryka, stylistyka, teoria tekstu)
(2010)The article discusses the relation between practical stylistics and modern theories in textology. The first, informative part of the article concerns the direction of transformations that allow placing stylistics in the ... -
Badawczo-naukowe obligacje dydaktycznych seminariów magisterskich
(2010)Characteristics of MA seminars in Polish language and literature didactics allows us to attempt to identify those features that determine the seminars’ independence within the specialization course of studies. While ... -
Praktyka i teoria akademickiego kształcenia polonistów – refleksja o dydaktyce na studiach doktoranckich
(2010)The author highlights the changes in the conditions of studying in postgraduate studies and the variety of students’ profiles. On the basis of the analysis of the subject literature and the survey answers, she introduces ... -
Naukowe podstawy dydaktyki polonistycznej, czyli syndrom Maklakiewicza
(2010)The author expresses the opinion about the shaky status of the scientific basis of literary didactics. That wide domain consists of the elements of many various branches of science which are now in a process of changing ... -
O "czytaniu" dzieła malarskiego w szkole - inspiracje, kontynuacje, zaniechania
(2010)Discussing painting masterpieces has been a fixed component of Polish teaching for over a century, and has many times become the subject of educational theoreticians’ and practitioners’ reflections. A remarkably important ...