• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WF)
  • Artykuły naukowe (WF)
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WF)
  • Artykuły naukowe (WF)
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

O "czytaniu" dzieła malarskiego w szkole - inspiracje, kontynuacje, zaniechania

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
O "czytaniu" dzieła... (295.3KB)
Autor:
Kołodziej, Piotr
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 79, Studia at Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia 2 (2010), s. [59]-75
Język: pl
Data: 2010
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
Discussing painting masterpieces has been a fixed component of Polish teaching for over a century, and has many times become the subject of educational theoreticians’ and practitioners’ reflections. A remarkably important contribution to the topic was made by the didactics of the 1920s and 1930s. On the one hand, the present article is a critical review of the most important achievements of that period. For this purpose, the author conducted a detailed analysis of all traces of painting in the 1920s-1930s Polish language education, namely in syllabuses, textbooks, and all kinds of publications by educational theoreticians and practitioners. On the other hand, the article is an attempt to answer the challenge of the modern school. A glance at the past serves the purpose of justifying the new solutions, offered within the modern “visual artwork didactics”, as no new concept of employing painting artworks (and other texts of culture) in teaching Polish should be detached from its tradition. On the contrary, each such concept must be rooted in this tradition, or must be inscribed in it, even by means of confrontation, at least for the sake of finding additional evidence that certain solutions cannot be preserved in school any longer. The review of the achievements of the “old masters”, carried out from the perspective of the 21st century, is to show: which part of this legacy is the most important and universal; which part has been – unfortunately – forgotten, even though it should not; and which part could become (and sometimes becomes) an inspiration for the authors of syllabuses and textbooks, and for the theoreticians of didactics, and what could serve (and sometimes does serve) as an argument in disputes on the role of painting in cultural-literary education.
URI
http://hdl.handle.net/11716/6916
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • 2010, Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia 2
  • Artykuły naukowe (WF)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image