• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia de Cultura
  • 2014, Studia de Cultura 6
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia de Cultura
  • 2014, Studia de Cultura 6
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 168. Studia de Cultura 6. Edukacja kulturowa. Ujęcie monograficzne

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
AUPC. 168. Studia de Cultura 6 (8.664MB)
Autor:
Ogonowska, Agnieszka
Redaktor:
Ogonowska, Agnieszka
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
ISSN: 2083-7275
Język: pl
Data: 2014
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
Współcześnie, czyli prawie w połowie 2. dekady XXI wieku, edukacja kulturowa przybiera różne formy instytucjonalne oraz rozgrywa się w postaci nowoczesnych i postnowoczesnych praktyk socjokulturowych. Część z nich ma miejsce w tradycyjnych instytucjach społecznych, takich jak szkoły, rodziny, uczelnie, biblioteki, domy kultury, galerie, teatry i kina. To, co je cechuje, to określona, często sprofilowana tematycznie i ideologicznie oferta kulturowa, której przekazywaniem – z wyjątkiem środowiska domowego – zajmują się (przynajmniej teoretycznie) profesjonaliści. Wymienione instytucje pozostają ze sobą w sieci relacji, choć to najczęściej środowiska – domowe, szkolne czy uniwersyteckie – inicjują kontakt z szeroko rozumianą kulturą. Wśród postnowoczesnych instytucji kultury zdecydowany prym wiodą media, a w ostatnim czasie tzw. nowe media, które opierają się m.in. na interaktywności, cyfrowości i wirtualności. To właśnie te ostatnie, a zwłaszcza Internet i telefon komórkowy, wyzwalają rozwój całkowicie nowego typu kultury, zwanej kulturą Web 2.0, kulturą konwergencji lub kulturą uczestnictwa. Niezależnie jednak od formuły przekazywania, nabywania i rozwijania wiedzy o kulturze, zawsze bazuje ona na trzech wymiarach: antropologicznym, komunikacyjnym oraz animacyjnym. Współcześnie dodatkowo akcentuje się znaczenie wielu różnych, często alternatywnych obiegów, instytucji i praktyk kulturowych, które już od dawna wymykają się prostym podziałom na kulturę elitarną/masową/popularną, a tym samym klarownym narzędziom wartościowania poszczególnych fenomenów kulturowych. Zmieniają się także kryteria tej oceny, ponieważ tradycyjne mocne wartości (takie jak: „piękno”, „dobro”, „prawda”) zaczynają zawodzić. Stąd też często w miejsce wartościowania wchodzi opis tych zjawisk wraz z analizą ich roli oraz przydawanych znaczeń w konkretnych kręgach, grupach czy subkulturach. Antropologiczny sposób rozumienia kultury zakłada właśnie szeroką formułę edukowania kulturowego, które realizuje się także spontanicznie, i to nie tylko w kinie, teatrze, muzeum lub filharmonii, ale również, a obecnie może przede wszystkim, w przestrzeni codziennego życia (i to zarówno realnego, jak i wirtualnego). Efekty tej „wolnej” edukacji widać więc w sposobie życia współczesnej młodzieży (i np. idei globalnego nastolatka czy ekranolatka), w strategiach kształtowania własnej tożsamości i postawach wobec ciała oraz, odpowiednio, cielesności, wzorcach i strategiach komunikacyjnych czy w sposobie doświadczania oraz przeżywania (upływu) czasu i (kurczenia się lub rozrastania) przestrzeni. Świat człowieka jest więc światem kultury. W dobie mediów cyfrowych i tzw. konwergencji medialnej to właśnie użytkownik różnych technologii informacyjno-komunikacyjnych jest także jej wytwórcą. Zmienia się zatem bardzo dynamicznie koncepcja uczestnictwa w kulturze i animacji kultury, co oczywiście jest także pokłosiem dynamicznego rozwoju mediasfery oraz powiązanych z nią fenomenów komunikacyjnych i tzw. performatyzacji zachowań odbiorczych, a szerzej – kulturowych. Jak to zwykle bywa, tradycyjny system szkolnictwa nie nadąża za opisanymi powyżej zmianami, podobnie jak i reformy wprowadzone przez decydentów oświatowych, związane z nauczaniem w szkołach ponadgimnazjalnych nowego przedmiotu wiedza o kulturze. Na temat społecznych, ekonomicznych i właśnie kulturowych uwarunkowań tych reform wypowiadali się już wielokrotnie i kulturoznawcy, i nauczyciele, i przedstawiciele odpowiednich resortów rządowych i samorządowych, więc kwestia ta nie jest przedmiotem zainteresowania autorów tego tomu. Zostaną natomiast szczególnie silnie wyeksponowane trzy wspomniane wymiary „wiedzy o kulturze” (przypomnijmy: antropologiczny, komunikacyjny i animacyjny), zwłaszcza sprofilowane do problematyki mediów jako postnowoczesnych, posttradycyjnych instytucji edukacyjnych. Media (zarówno tradycyjne, jak i nowe media) są tu rozumiane jako formy produkcji i środki komunikacji organizujące system kultury i determinujące kształt współczesnej cywilizacji medialnej. Autorzy tekstów zgromadzonych w niniejszym tomie poruszają problematykę edukacji kulturowej w odniesieniu do takich mediów, jak: literatura, teatr, film, telewizja, gry komputerowe, kampanie społeczne czy Internet. Pojawia się również głos odnośnie konieczności edukacji psychologicznej nauczycieli w obliczu zmian cywilizacyjnych. Mam nadzieję, że ich lektura pozwoli głębiej zastanowić się nad problematyką edukacji w kulturze, a także i poprzez kulturę oraz tradycyjne i nowe media.
URI
http://hdl.handle.net/11716/6961
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • 2014, Studia de Cultura 6

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image