Mieszkanie poetyckie - koncepcja twórczości Władysława Wołkowskiego
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Wywioł, Anna
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 176, Studia de Cultura 7 (2015), s. [31]-43
Język: pl
Słowa kluczowe:
Władysław Wołkowskidesign
wzornictwo przemysłowe
Olkusz
konstrukcje rytmiczne
konstrukcje harmoniczne
mieszkanie poetyckie
treść i forma dzieła sztuki
edukacja artystyczna
architektura wnętrz
Wladyslaw Wolkowski
design
industrial design
Olkusz
rhythmic structures
harmonic structures
poetic flat
the content and form of art
art education
interior design
Data: 2015
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Koncepcja sztuki Władysława Wołkowskiego opierała się w znacznej mierze na mieszkaniu
poetyckim. Artysta postulował zaadaptowanie przyrody na grunt mieszkania, przełożenie jej
języka na wnętrze. Antropocentryczna postawa artysty znajdowała wyraz w każdym, nawet
najmniejszym projekcie. Meble i elementy dekoracyjne miały służyć człowiekowi możliwie
jak najlepiej – zarówno przez swe wartości funkcjonalne, jak i walory wizualno-symboliczno-
-duchowe. Dzieło sztuki, oprócz piękna i użyteczności, musi posiadać ślady epoki, w której
powstało i musi być podbudowane narodową tożsamością twórcy, która w tym wypadku
przejawia się za sprawą historii, literatury wieszczów narodowych, legend i baśni. Sztuka,
zdaniem artysty, powinna dążyć do zjednoczenia świata zewnętrznego człowieka z jego
wewnętrznym stanem, przy założeniu, że może na ten stan wpływać. Wołkowski tworzył
z materiałów modularnych, zgodnie z autorską koncepcją konstrukcji rytmicznych
i harmonicznych. Harmonijne scalenie jednostki ze wspólnotą istnień ma być, zdaniem
Wołkowskiego, gwarantem dobrego samopoczucia i spokoju ducha. The concept of work by Wladyslaw Wołkowski is mainly based on the notion of poetic flat. He
called for the nature to be used within the flat and the nature’s language to be transformed
into its interior. The author’s anthropocentric attitude could be found in every, even the
smallest project. The furniture and elements of decoration were supposed to serve the human
in a best possible way, both because of its usefulness and its visual, symbolic and finally
spiritual values. The piece of art, beside its beauty and usefulness, has to possess the elements
of the era during which it was created and the author’s national identity expressed by history,
literature, legends and fairy tales. The art, according to the poet, should aspire to unify the
outer world with his inner state, assuming that it can influence such state. Wołkowski created
modular materials in accordance with rhythmic and harmonic constructions. Harmonic
merger of an individual with community – according to Wołkowski – is the guarantee of wellbeing
and calmness of spirit.