dc.contributor.author | Pieniążek, Marek | pl_PL |
dc.date.accessioned | 2020-03-24T21:02:46Z | |
dc.date.available | 2020-03-24T21:02:46Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.citation | Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 176, Studia de Cultura 7 (2015), s. [155]-168 | pl_PL |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11716/7029 | |
dc.description.abstract | Autor omawia współczesne uwarunkowania kulturowe, pozwalające jednostkom na samodzielne
konstruowanie tożsamości. Podkreśla również, iż w obszarach sztuki i nauki dochodzi
obecnie do wykraczania poza klasyczne podziały dyscyplinarne. Często odkrycia naukowe
upodobniają się do eksperymentów artystycznych. W związku z tym szczególne pole do
twórczych działań otwiera się przed naukowcami o kompetencjach artystów. Analizę efektów
takiego jednostkowego działania autor omawia z wykorzystaniem pojęcia afordancji
Jamesa J. Gibsona. Nowe technobiologiczne uwarunkowania twórczości artystycznej są
przedstawione na przykładzie kulturowej i krajobrazowej transmobilności, uzyskanej z wykorzystaniem
motocykla enduro. Puentą artykułu jest wskazanie na naukową odkrywczość
performatywnych eksperymentów poetyckich, w których indywidualne otwarcie na świat
(afordancja) staje się sposobem na kreowanie odtekstowionych sposobów reprezentacji
doświadczenia. | pl_PL |
dc.description.abstract | The author discusses the contemporary aspects of culture which allows for self-construction
of identity. He also points out that in the areas of arts and sciences we can observe
transcending the traditional disciplinary divisions. Scientific discoveries often become similar
to artistic experiments. Therefore, new opportunities for creative activities are opening up
for researchers with competencies of artists. The author discusses the analysis of the effects
of such artistic and scientific activities with the use of the concept of affordances James
J. Gibson. New techno-biological possibilities of artistic creation are presented on the example
of cultural transmobility that was obtained with the use of Husqvarna enduro motorcycle. The
last part of the essay is presenting the novelty of scientific experiments with exploring poetic
techno-bio-performances, in which the individual opening to the world (affordance) becomes
a way of creating non-textual ways of representing experience. | en_EN |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.subject | sztuka | pl_PL |
dc.subject | artysta | pl_PL |
dc.subject | doświadczenie | pl_PL |
dc.subject | tekst | pl_PL |
dc.subject | ponowoczesność | pl_PL |
dc.subject | afordancja | pl_PL |
dc.subject | motocykl | pl_PL |
dc.subject | art | en_EN |
dc.subject | artist | en_EN |
dc.subject | experience | en_EN |
dc.subject | text | en_EN |
dc.subject | performance | en_EN |
dc.subject | biotechnology | en_EN |
dc.subject | affordance | en_EN |
dc.subject | motorcycle | en_EN |
dc.title | Odtekstowić świat: poetyckie afordancje w projekcie Dom wzgórz | pl_PL |
dc.title.alternative | Detextualize the World: Poetic Affordances in the Hill House Project | en_EN |
dc.type | Article | pl_PL |