Orientacje życiowe gimnazjalistów z niepełnosprawnością somatyczną
Autor:
Gałuszka, Izabella
Źródło: Szkoła : współczesne konteksty interpretacyjne / red. nauk. Iwona Ocetkiewicz, Joanna Wnęk-Gozdek, Natalia Wrzeszcz. - Kraków : Wydawnictwo Naukowe UP, 2015. - S. [129]-143.
Język: pl
Słowa kluczowe:
uczeńszkoła
gimnazjum
niepełnosprawność
orientacje życiowe
student
school
middle school
disability
life orientations
Data: 2015
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Tematyka orientacji życiowych młodych ludzi, jako przedmiot badań naukowych z różnych dziedzin jest istotnym elementem mającym wpływ na rozwój człowieka. Wskutek zmian ustrojowych i wzrostu konsumpcyjnego odbioru świata coraz większa liczba osób nastawia się w swoich dążeniach życiowych na tzw. posiadanie. Szkoła, jako placówka oświatowa mająca za zadanie kreować uczniów na młodych wartościowych ludzi, zapomina o wychowaniu, skupiając się jedynie na osiąganiu coraz to lepszych wyników ewaluacyjnych. Zamknięci na siebie uczniowie coraz częściej komunikują się ze światem jedynie w sposób wirtualny. Artykuł jest próbą odpowiedzi na pytanie czy uczniowie z niepełnosprawnością somatyczną również poddają się panującej wokół tendencji materializacji życia. Prezentowane ujęcie wielości zagadnień zawężono do próby odpowiedzi na pytania: Jakie typy orientacji życiowych przejawia młodzież przewlekle chora? Czy choroba przewlekła oraz sytuacje z nią związane wpływają na kształtowanie się orientacji życiowych? Life orientation of young people is an important element affecting human development and it is a subject of research in various fields. As a result of political changes and consumption growth, an increasing number of people is setting in their life for the so-called „possession”. School, as an educational institution meant to shape good young people, unfortunately forgets about upbringing, focusing only on increasingly better evaluation results. Socially locked out students communicate with the world mostly in a virtual way. This article attempts to answer the following question: if students with somatic disabilities also follow the global trends of materialization? The presented multiplicity of issues is narrowed to the attempt of answering the following questions: What types of life orientation do chronically ill young people exhibit? Does chronic disease and related situations have any influence on life orientation?