Inkluzja edukacyjna osób z uszkodzonym narządem słuchu - potrzeby i rzeczywistość
Author:
Czyż, Anna
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Szkoła : współczesne konteksty interpretacyjne / red. nauk. Iwona Ocetkiewicz, Joanna Wnęk-Gozdek, Natalia Wrzeszcz. - Kraków : Wydawnictwo Naukowe UP, 2015. - S. [144]-158.
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
audiologiaprotetyka słuchu
uszkodzenia słuchu
niesłyszący
niedosłyszący
ubytek słuchu
aparaty słuchowe
inkluzja
inkluzja
edukacja
audiology
hearing aids
hearing loss
hearing impairment
inclusion, education
education
Date: 2015
Metadata
Show full item recordAbstract
W niniejszym artykule poruszone zostaną zagadnienia związane z dylematami kształcenia osób z uszkodzonym narządem słuchu. Organizacja procesu edukacyjnego w dzisiejszych czasach stwarza nowe możliwości, a ukierunkowana jest na wykorzystanie potencjału rozwojowego i zaspokojenie potrzeb ucznia. Dla osiągania pełni rozwoju biopsychospołecznego człowieka potrzeba jednak wielopłaszczyznowej kooperacji, wprowadzenia gruntownych zmian systemowych, ale co ważniejsze, zmian w postawach społecznych. Wieloaspektowość problemu skłania do rozważań i refleksji nad warunkami, jakie musi spełnić infrastruktura szkolna, przygotowaniem kadry pedagogicznej oraz przygotowaniem społeczności uczniowskiej do tworzenia prawdziwej rzeczywistości bez barier. The present paper discusses the issue of dilemma connected with teaching the hearing impaired. The organization of education process in contemporary times provides new opportunities an is aimed at making the most of the development potential and meeting student's needs. Nevertheless, in order to achieving full biopsychosocial development, it is necessary to introduce multidimensional co-operation, implement comprehensive system changes, and, even more importantly, changes in social attitudes. The multilayer nature of the problem provokes consideration about the conditions that must be met in terms of school infrastructure, preparation of teachers and the readiness of students for creating a reality without barriers.