• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Wydział Pedagogiki i Psychologii (WP)
  • Artykuły naukowe (WP)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Wydział Pedagogiki i Psychologii (WP)
  • Artykuły naukowe (WP)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Idea matematyczności świata jako źródło artystycznej inspiracji

Thumbnail
View/Open
Idea matematyczności świata... (2.727Mb)
Author:
Bujnowska, Teresa
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. 27, Studia de Arte et Educatione 1 (2005), s. [5]-31
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Date: 2005
Metadata
Show full item record
Description:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".
Abstract
The lecture attempts to establish its author’s own outlook on life and to justify her artistic views, in which the number manifested through a geometrical form constitutes the superior idea. The author ponders on the ontology of the number in various philosophical schools and the status of mathematics in science and art, including the most recent conceptions which result from mathematics of chaos and fractal geometry. She is particularly close to Pythagorean and Platonic tradition, which accepts the number as the deepest structure of reality. Acknowledging the presence of mathematical entities at all levels of reality: beyond the mind, in the mind and nature leads to a conclusion: the number may be considered the foundation of everything, and mathematics is to be treated as a universal language that not only can be used to describe the laws of nature but is also its property. According to the artist, the Platonic trend still present in the contemporary thought through its “mathematical nature of the world” allows to link rational and logical knowledge with metaphysical experience of its secret and to inspire art.
URI
http://hdl.handle.net/11716/7379
Collections
  • 2005, Studia de Arte et Educatione 1
  • Artykuły naukowe (WP)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image