Show simple item record

dc.contributor.editorFaron, Bolesławpl_PL
dc.date.accessioned2020-07-07T07:12:42Z
dc.date.available2020-07-07T07:12:42Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.issn1644-1885
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/7418
dc.descriptionDokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".pl_PL
dc.description.abstractOddaję do rąk Czytelnika piąty już tom Studiae Historicalitterariae, zawierający referaty wygłoszone na kolejnej Konferencji Naukowej Instytutu Filologii Polskiej, która również tym razem odbyła się w Zajeździe Czorsztyńskim we wsi Maniowy w powiecie nowotarskim. Poprzednie spotkania dotyczyły postmodernizmu, intertekstualności, motywów egzystencjalnych, społecznych i politycznych w literaturze oraz krytyce literackiej, teatralnej i filmowej. Obecne poświęcone było pisarskim wspomnieniom, pamiętnikom, dziennikom z perspektywy teorii. Wzięło w niej udział łącznie trzydziestu pracowników naukowych Instytutu Filologii Polskiej, Instytutu Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa, wśród nich ośmiu profesorów, dziewięciu doktorów (w tym jeden z Bielska-Białej), jedenastu doktorantów, jeden magister - asystentka oraz jedna studentka. Nadto gościnnie wystąpił znakomity teoretyk literatury prof. dr hab. Kazimierz Bartoszyński z Instytutu Badań Literackich PAN, który wprawdzie nie wygłosił referatu, to jednak dzięki aktywności w dyskusji, autorytetowi naukowemu wniósł istotny wkład w merytoryczną zawartość obrad. Problematyka referatów była - jak zwykle - zróżnicowana, odzwierciedlała zainteresowania badawcze poszczególnych zespołów. Toteż sygnalizowane w tytule kwestie: Pisarskie wspomnienia, pamiętniki, dzienniki (w stronę teorii) znalazły oświetlenie z wielu punktów widzenia, a więc teoretycznego, historycznoliterackiego, językoznawczego, medioznawczego i, tu nowość, logopedycznego. Powstał w ten sposób interesujący zbiór tekstów na temat tej dziedziny pisarstwa, wykraczający poza typowo literacki i językowy ogląd w sfery medioznawstwa i logopedii. Teoretycznym patronem prezentowanych wypowiedzi był oczywiście autor „paktu biograficznego” Philippe Lejeune, a także Ryszard Nycz, Michał Głowiński, Małgorzata Czermińska i Regina Lubas-Bartoszyńska. Miała konferencja również walor integracyjny, występowali doświadczeni naukowcy obok kadry średniej (pokolenia adiunktów) i najmłodszej, adeptów kunsztu naukowego (doktorantów). Myślę, że zwłaszcza dla nich było to ważne doświadczenie. Dawało bowiem możliwość nie tylko wygłoszenia referatu, wysłuchania, nieraz bardzo krytycznych uwag, lecz również własnego uczestnictwa w dyskusji. Wzrastający z roku na rok udział doktorantów świadczy o randze i roli, jaką ta konferencja spełnia wobec naszego środowiska naukowego.pl_PL
dc.description.sponsorshipDokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Krakówpl_PL
dc.titleAnnales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. 37. Studia Historicolitteraria 6pl_PL
dc.typeCzasopismopl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record