dc.description.abstract | Praca doktorska Rozczytywanie form dzieli się na dwie części – pracę artystyczną, na którą składają się obrazy
malarskie i obiekty, oraz część tekstową, będącą refleksją teoretyczną wynikającą z przeprowadzonych badań oraz
stanowiącą autokomentarz do powstałych prac plastycznych. Tekst rozprawy doktorskiej nie jest językowym
ekwiwalentem tego, co jawi się na obrazach, ale i wykonane prace nie są prostą i dosłowną ilustracją myśli
zawartych w części opisowej. Wynikają one jednak z treści ideowych ujętych w pracy pisemnej. W takim sensie forma
artystyczna i tekst rozprawy wzajemnie się uzupełniają.
Praca doktorska dotyczy funkcji znaku plastycznego we współczesności, poddaje analizie dynamicznie zmieniające się
modele interpretacji świata widzialnego oraz mechanizmy zmiany znaczeniowej, wydarzające się w obszarze semantyki
obrazów. Prace plastyczne odwołują się w swojej formie do przedstawień zjawisk przyrody, które – charakteryzując
się nieuchwytnością oraz płynnością – nie posiadają jednoznacznie i permanentnie określonej formy fizycznej.
Zjawiska fizyczne, będące inspiracją do powstania prac, to procesy zachodzące w przyrodzie, wynikające z istnienia
sił podstawowych, np. oddziaływania elektrycznego, magnetycznego czy grawitacyjnego na tafle wody lub masy
powietrza.
Praca pisemna podzielona jest na osiem rozdziałów. Pierwszy z nich, zatytułowany Szybciej. Wszędzie. Zawsze. Teraz?
próbuje scharakteryzować współczesne formy odbioru rzeczywistości wizualnej, uwzględniając wpływ Internetu oraz
nowych technologii na naszą percepcję. Kwestia ta kontynuowana jest w kolejnym rozdziale pt. Rozczytywanie form.
Tutaj jednak problem analizowany jest ściśle w oparciu o sposoby funkcjonowania dzieła sztuki i procedury jego
odbioru. W rozdziale tym skupiam się głównie na kwestii relacyjności obrazu i języka, rozumianej jako istotny
czynnik decydujący o kształcie wiedzy o świecie. Kolejny rozdział: Pusty znak – słowo w próżni. Perspektywa
teoretyczna obrazu to analiza rozumienia fenomenów obrazowych w perspektywie teoretycznej, formułowanej m.in. przez
Jeana Baudrillarda, Georges’a Didi-Hubermana oraz Hansa Beltinga. W kolejnej części opisuję perspektywę
filozoficzną, opierając się na kantowskim rozumieniu sztuki, idei wzniosłości oraz jej obecności w sztuce Caspara
Davida Fridricha. Innym ważnym punktem odniesienia, obecnym w niniejszej rozprawie, jest twórczość artystyczna i
teoretyczna Władysława Strzemińskiego wraz z jego koncepcją unizmu. Poświęcam jej rozdział Awangarda. Morfologia
Strzemińskiego. W dalszej części rozprawy skupiam się na opisie strategii artystycznej, którą podjęłam podczas
realizacji części praktycznej. Formułuję tam trzy główne kryteria podjętych działań, kluczowe w kontekście pracy
artystycznej i determinujące jej finalny kształt. Stały się one treścią kolejnych podrozdziałów: Immersyjność i
efemeryczność wizualna, Struktura oraz Fragmentaryzacja. Cięcie i przypadek. W ostatnim rozdziale Opis formalny
pracy artystycznej wyjaśniam aspekty techniczne mojej pracy artystycznej, uzasadniając adekwatność doboru
wykorzystanych przeze mnie materiałów i technik. Zwieńczeniem dysertacji doktorskiej jest wykaz prac artystycznych
oraz ich dokumentacja fotograficzna. | pl_PL |
dc.description.abstract | My doctoral dissertation, Rozczytywanie form [Disreading Forms] is divided into two parts: an artistic work,
consisting in images in painting and objects, and a textual part, namely, a theoretical reflection emerging from
conducted research and forming an auto-commentary on the visual works produces. The text of the doctoral thesis is
not a linguistic equivalent of things appearing in the images, neither are the executed works a straightforward and
literal illustration of ideas conveyed in the discursive part. Nonetheless, the images are entailed by the notional
content presented in the written work. In this sense, the artistic form and the text of the dissertation are
mutually complementary.
The doctoral dissertation is concerned with function of the visual sign in contemporaneity, conducting analyses of
dynamically changing models of interpretation of the visual world and mechanisms of changes in signification
occurring in the domain of image semantics. The visual works allude in their form to representation of natural
phenomena, which are characterised by elusiveness and fluidity, lacking in univocal and permanently defined
physical form. Physical phenomena providing inspiration for the emergence of the works are processes occurring in
nature, stemming from effects of fundamental forces, e.g. electricity, magnetism or gravity on water surfaces or
air masses.
The written work is divided into eight chapters. The first one, Szybciej. Wszędzie. Zawsze. Teraz? [Faster.
Everywhere. Always. Now?], is an attempt at a characterisation of contemporary forms of reception of visual
reality, including the influence of the Internet and new technologies of our perception. The question is also taken
up in the following chapter, Rozczytywanie forms [Disreading Forms]. Here, however, the problem is analysed
strictly on the basis of ways of art work operation and procedures of its reception. In this chapter, I focus
mainly on the question of relationality of the image and language, understood as a crucial factor, decisive in
formation of knowledge about the world. The next chapter, Pusty znak - słowo w próżni. Perspektywa teoretyczna
obrazu [Empty Sign - the Word in a Vacuum. A Theoretical Perspective of the Image] is an analysis of understanding
visual phenomena in a theoretical perspective, formulated, among others, by Jean Baudrillard, Georges Didi-Huberman
and Hans Belting. The following chapter discusses a philosophical perspective based on the Kantian understanding of
art, the concept of the sublime and presence of the sublime in the art of Caspar David Fridrich. Another
significant point of reference presented in my dissertation in Władysław Strzemiński's artistic and theoretical
oeuvre, with his conception of Unism. The issue is discussed in the chapter Awangarda. Morfologia Strzemińskiego
[The Avant-garde. Strzemiński's Morphology]. In subsequent sections of my dissertation, I concentrate on a
discussion of the artistic strategy I harnessed in execution of the practical part. I formulate, there, three main
criteria of undertaken activities, essential in the context of my artistic work, which determined its final shape:
Immersyjność i efemeryczność wizualna / Struktura / Fragmentacja. Cięcie i przypadek [Immersivity and Visual
Ephemerality / Structure / Fragmentation. A Cut and Chance]. My last chapter, Opis formalny pracy artystycznej
[Formal Description of Artistic Work] describes technical aspects of my artistic work, substantiating the choice of
techniques and materials employed in my work. The doctoral dissertation culminates in an index of my artistic
productions and their photographic documentation. | en_EN |