Postrzeganie przestrzeni życiowej przez młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w kontekście zachowań agresywnych
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Olszewski, Sławomir
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków
ISBN: 83-7271-315-4
ISSN: 0239-6025
Język: pl
Słowa kluczowe:
niepełnosprawni umysłowoniepełnosprawni intelektualnie
agresywność u młodzieży
zachowania agresywne
młodzież niepełnosprawna intelektualnie
młodzież niepełnosprawna umysłowo
Data: 2005
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Praca składa się z siedmiu rozdziałów. W pierwszym z nich ukazane zostały rozważania dotyczące sposobu rozumienia pojęć przestrzeń życiowa jednostki i percepcja przestrzeni życiowej. Omówione zostało również znaczenie przestrzeni życiowej oraz jej percepcji dla funkcjonowania człowieka z uwzględnieniem zjawisk charakterystycznych dla ludzi niepełnosprawnych intelektualnie. Rozdział II zawiera przegląd badań i stanowisk dotyczących zachowań agresywnych, w tym zachowań agresywnych osób z niepełnosprawnością intelektualną. W trzecim rozdziale ukazane zostały zachowania agresywne w aspekcie percepcji wybranych wymiarów przestrzeni życiowej jednostki. Rozdział IV poświęcony jest zagadnieniom metodologicznym. Zawiera problemy badawcze oraz przyjęte na ich podstawie hipotezy, niesie też informacje dotyczące zastosowanych metod, technik i narzędzi badawczych oraz dane na temat grupy badanych osób.
Wyniki badań wiążących się z poszukiwaniem zależności pomiędzy przejawianymi przez badaną młodzież zachowaniami agresywnymi a interpretacją nadawaną zjawiskom zachodzącym w obrębie przestrzeni życiowej zostały zamieszczone w rozdziale V. Rozdział VI natomiast zawiera studia indywidualnych przypadków ukazujące swoistość postrzegania świata osób wyodrębnionych spośród badanej młodzieży. Stanowi on tym samym niejako uzupełnienie poprzedniego, prezentującego wyniki badań, rozdziału. Ostatni fragment pracy poświęcony został syntezie wyników badań oraz wiążącej się z nimi prezentacji postulatów pedagogicznych.