Podobieństwo psychologicznych cech jakościowych
Author:
Wrona, Leszek
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. 1996, Z. 176, Prace Psychologiczne 5, s. 83-96
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Date: 1996
Metadata
Show full item recordDescription:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Abstract
Określanie stopnia podobieństwa obiektów za pomocą zaproponowanego wskaźnika jest możliwe jedynie w przyjętej przez
badacza dziedzinie podobieństwa, rozumianej jako zbiór wziętych pod uwagę możliwych cech dychotomicznych.
Wspomniany wskaźnik posiada prostą interpretację trygonometryczną, da się przekształcić w miarę odległości
taksonomicznej oraz w miary kontyngencji oparte o statystykę Chi[2]. Statystyczne testowanie podobieństwa jest
możliwe poprzez porównywanie proporcji testem t Studenta, bądź dla dużych dziedzin podobieństwa testem Chi[2].
Przedstawiony wskaźnik może znaleźć zastosowanie w psychologii klinicznej, w wypadku konieczności porównywania
dwóch osób lub wyników dwukrotnych badań tej samej osoby. W szczególnych przypadkach można stosować go jako miarę
kontyngencji. Describing the degree of similarity of objects with use of the proposed factor is possible only within the domain
of similarity defined by the researcher and understood as a set of possible dichotomic features under
consideration. The above mentioned factor has a simple trigonometric interpretation and can be transformed into the
measure of taxonomic distance and measures of contingency based of the Chi[2] statistics. It is possible to test
similarity statistically by comparing proportions with use of t - Student’s test or in case of large domains of
similarity with the Chi[2] test. The described factor may be employed in clinical psychology when the necesity of
comparing two people or results of two tests of the a person. In particular cases it may by used as a measure of
contingency.