• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Wydział Pedagogiki i Psychologii (WP)
  • Artykuły naukowe (WP)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Wydział Pedagogiki i Psychologii (WP)
  • Artykuły naukowe (WP)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Psychosomatyczne problemy w leczeniu i rewalidacji dzieci

Thumbnail
View/Open
Psychosomatyczne problemy... (606.5Kb)
Author:
Pilecka, Władysława
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. 1996, Z. 176, Prace Psychologiczne 5, s. 115-125
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Date: 1996
Metadata
Show full item record
Description:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".
Abstract
W medycynie pediatrycznej wyróżnia się 3 modele usiłujące wyjaśnić istotę zależności czynników organicznych i psychologicznych w powstaniu, rozwoju i przebiegu niektórych chorób u dzieci: psychoanalityczny, psychospołeczny i kliniczny. Zwolennicy pierwszego modelu twierdzą, iż w etiopatogenezie chorób wieku rozwojowego główną rolę odgrywają wszelkie nieprawidłowości w życiu rodziny (stworzono pojęcie rodziny psychosomatycznej). Przedstawiciele drugiego podkreślają znaczenie przykrych zdarzeń życiowych jako czynnika transakcyjnego pomiędzy interakcjami społecznymi dziecka a jego stanem zdrowia. W modelu klinicznym problemy somatyczne pacjenta rozpatruje się w kontekście czynników psychologicznych: rodzinnych i związanych z osobą dziecka, niekoniecznie uznając je za przyczynę samej choroby. Uwarunkowania psychospołeczne niektórych dolegliwości somatycznych w pełni uzasadniają wprowadzenie do procesu leczenia takich form psychoterapii, jak: indywidualna, relaksacyjna, psychoedukacyjna i socjoterapia.
 
In paediatric medicine three models explaining the nature of associations between organic and psychological factors in the genesis, development and duration of some diseases in children are accepted: psychoanalytic, psychosocial and clinical. The adherents of the first model suppose that different disturbances in family life are very important factors in the etiopathogenesis of many children's diseases (they create the notion of the psychosomatic family). The second model emphasizes the role of adverse life events as a transactional factor between the social relationship of the child and the status of his/her health. In the clinical model the somatic problems of a patient are considered in the context of different psychological factors connected with his family as well as his personality, not necessarily admitting them as a cause of disease. The psychosocial conditions of some somatic complaints allow us to use the following forms of psychotherapy in the treatment: individual psychotherapy, relaxation, psychoeducational therapy and sociotherapy.
 
URI
http://hdl.handle.net/11716/7997
Collections
  • Artykuły naukowe (WP)
  • Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. Prace Psychologiczne

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image