Psychosomatyczne problemy w leczeniu i rewalidacji dzieci
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Pilecka, Władysława
Źródło: Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. 1996, Z. 176, Prace Psychologiczne 5, s. 115-125
Język: pl
Data: 1996
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
W medycynie pediatrycznej wyróżnia się 3 modele usiłujące wyjaśnić istotę zależności czynników organicznych i
psychologicznych w powstaniu, rozwoju i przebiegu niektórych chorób u dzieci: psychoanalityczny, psychospołeczny i
kliniczny.
Zwolennicy pierwszego modelu twierdzą, iż w etiopatogenezie chorób wieku rozwojowego główną rolę odgrywają wszelkie
nieprawidłowości w życiu rodziny (stworzono pojęcie rodziny psychosomatycznej).
Przedstawiciele drugiego podkreślają znaczenie przykrych zdarzeń życiowych jako czynnika transakcyjnego pomiędzy
interakcjami społecznymi dziecka a jego stanem zdrowia.
W modelu klinicznym problemy somatyczne pacjenta rozpatruje się w kontekście czynników psychologicznych: rodzinnych
i związanych z osobą dziecka, niekoniecznie uznając je za przyczynę samej choroby.
Uwarunkowania psychospołeczne niektórych dolegliwości somatycznych w pełni uzasadniają wprowadzenie do procesu
leczenia takich form psychoterapii, jak: indywidualna, relaksacyjna, psychoedukacyjna i socjoterapia. In paediatric medicine three models explaining the nature of associations between organic and psychological factors
in the genesis, development and duration of some diseases in children are accepted: psychoanalytic, psychosocial
and clinical.
The adherents of the first model suppose that different disturbances in family life are very important factors in
the etiopathogenesis of many children's diseases (they create the notion of the psychosomatic family).
The second model emphasizes the role of adverse life events as a transactional factor between the social
relationship of the child and the status of his/her health.
In the clinical model the somatic problems of a patient are considered in the context of different psychological
factors connected with his family as well as his personality, not necessarily admitting them as a cause of disease.
The psychosocial conditions of some somatic complaints allow us to use the following forms of psychotherapy in the
treatment: individual psychotherapy, relaxation, psychoeducational therapy and sociotherapy.