| dc.contributor.author | Szewczyk, Urszula | pl_PL | 
| dc.date.accessioned | 2020-10-01T21:08:01Z |  | 
| dc.date.available | 2020-10-01T21:08:01Z |  | 
| dc.date.issued | 1996 |  | 
| dc.identifier.citation | Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. 1996, Z. 176, Prace Psychologiczne 5, s. 151-164 | pl_PL | 
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11716/8000 |  | 
| dc.description | Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna 
Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego 
w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w 
Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych". | pl_PL | 
| dc.description.abstract | W artykule prezentowane są rozważania i wyniki badań studentów dotyczące relacji pomiędzy inteligencją, zmiennymi 
temperamentalnymi (reaktywność i ruchliwość) oraz ogólnymi preferencjami poznawczymi (mierzonymi Skalą STU Nosala) 
a wskaźnikami funkcjonowania poznawczego na studiach.
Badania przeprowadzone w grupie 41 studentów filologii romańskiej wskazują na poziom przeciętny inteligencji 
płynnej i wyższy od przeciętnego inteligencji skrystalizowanej w badanej grupie. Jak chodzi o zmienną 
temperamentalną badani charakteryzują się wyższymi wskaźnikami ruchliwości zaś poziom reaktywności jest niższy. 
Dominującymi preferencjami poznawczymi jest konkretność - obiektywność oraz globalność - subiektywność.
Zastosowana skala funkcjonowania poznawczego (skonstruowana przez autorkę) pozwoliła na uchwycenie strategii i 
technik uczenia się oraz kontroli jego przebiegu. Obliczone współczynniki korelacji wskazują na związek pomiędzy 
ruchliwością a podejmowaniem decyzji o uczeniu się, planowaniem jego przebiegu, stosowaniem strategii racjonalnych 
i kontrolą efektów uczenia się. Nie potwierdziły się założenia dotyczące wpływu reaktywności i inteligencji na 
funkcjonowanie poznawcze w toku studiów oraz dominującego typu preferencji poznawczych u studentów studiów 
filologicznych. | pl_PL | 
| dc.description.abstract | The article presents the results of research carried out on students as regards the relationship between 
intelligence, varying temperamental traits (reactivity and mobility) and general cognitive preferences (measured on 
the STU Nosala scale), and indicators which serve as cognition in studies.
The research was carried out on a group of 41 Romance Philology students. They defined the level of fluid 
intelligence as average, and the level of crystalized intelligence in the test group as above average. Concerning 
the varying temperament of the research group, they showed greater mobility, however their level of reactivity was 
lower. The dominant cognitive preferences are concrete - objective as well as total - subjectivity.
The scale used which acted as an indicator (devised by the author), provided a way of gauging the strategy and 
technique of study and its management. The calculated correlating coefficients point to a connection between 
activity and the decision to study, the planning of carrying out study, an appropriate rational strategy and an 
effective control of study. The assumption that reactivity and intelligence function as indicators to a course of 
study has not been confirmed. Nor has a dominant preferential cognitive type been found in the students who take up 
philological studies. | en_EN | 
| dc.description.sponsorship | Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna 
Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego 
w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w 
Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych". | pl_PL | 
| dc.language.iso | pl | pl_PL | 
| dc.title | Cechy indywidualne a funkcjonowanie w toku nauki studentów filologii romańskiej | pl_PL | 
| dc.title.alternative | Characteristics of Individuals and their Functioning in the Course of Study of Students of Romance Philology | en_EN | 
| dc.type | Article | pl_PL |