Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. Z. 186. Prace Pedagogiczne 20. Stan badań nad kształceniem specjalnym - teraźniejszość i perspektywy
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Rakowska, Alicja
Pilecki, Jan
Redaktor:
Rakowska, Alicja
Pilecki, Jan
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Kraków
ISBN: 83-86841-64-8
ISSN: 0239-2356
Język: pl
Data: 1997
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
Stan badań nad kształceniem specjalnym - teraźniejszość i perspektywy - jest efektem konferencji, jaką Katedra
Pedagogiki Specjalnej WSP w Krakowie zorganizowała wespół z Wydziałem Pedagogicznym Uniwersytetu Lethbridge w
Kanadzie, w maju 1995 roku.
W konferencji uczestniczyły osoby zajmujące się problemami niepełnosprawności, przedstawiciele nauk medycznych,
psychologicznych i pedagogiki; wzięło w niej udział około 300 osób, w tym 60 uczestników z zagranicy, z 15 krajów
świata.
Obrady konferencji podzielone zostały na cztery sesje:
- ogólną sesję plenarną,
oraz następujące sesje tematyczne:
- I. Problemy integracji osób niepełnosprawnych,
- II. Selekcja, orzekanie i formy pomocy osobom o specjalnych potrzebach,
- III. Funkcjonowanie społeczne dzieci i młodzieży niepełnosprawnej.
Referaty przedstawione w czasie obrad dotyczyły różnych kwestii teoretycznych i praktycznych; autorzy starali się
ukazać współczesne kierunki badań nad niepełnosprawnością oraz problemy rozwoju działalności dydaktyczno-
wychowawczej.
Ze względu na znaczną liczbę wystąpień (część w języku angielskim) zaistniała konieczność podzielenia dostarczonych
tekstów na kilka części; tom niniejszy stanowi część pierwszą całego zbioru i zawiera prace autorów polskich,
reprezentujących głównie środowisko krakowskie.
W niniejszym tomie prezentujemy 21 artykułów zgrupowanych w czterech częściach.
Część I poświęcona jest problemom integracji społecznej osób niepełnosprawnych; w części II przedstawiono wybrane
zagadnienia dotyczące szkolnictwa specjalnego: problemy nauczyciela dzieci niepełnosprawnych oraz sytuację szkolną
uczniów. Na część III składają się teksty odnoszące się do współczesnych teorii i tendencji wychowania i
kształcenia dzieci i młodzieży niepełnosprawnej. Część IV przedstawia wybrane aspekty podmiotowości jednostek
niepełnosprawnych, ich możliwości do podejmowania określonego rodzaju aktywności.
Mamy nadzieję, iż przedstawione w pracy materiały będą przydatne nauczycielom akademickim, studentom pedagogiki
specjalnej oraz nauczycielom i wychowawcom dzieci i młodzieży niepełnosprawnej, a wyrażone przez autorów artykułów
poglądy i propozycje pozostaną ważkim wkładem w dyskusję nad perspektywami polskiej edukacji specjalnej.