Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. Z. 190. Prace Filozoficzne 7
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Szmyd, Jan
Redaktor:
Szmyd, Jan
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Kraków
ISBN: 83-86841-79-6
ISSN: 0239-2348
Język: pl
Data: 1997
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
W niniejszym zeszycie Prac Filozoficznych pomieszczono wybrane teksty nauczycieli akademickich zespołu filozoficznego Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Krakowie z dwóch obszarów badawczych: problematyki racjonalizmu i irracjonalizmu oraz zagadnień teorii kultury i sztuki. Charakter tych prac, ich poziom merytoryczny i formalny jest zróżnicowany. Znajdują się wśród nich zarówno opracowania będące fragmentami większych całości (np. przygotowanych lub złożonych do druku monografii, rozpraw habilitacyjnych, doktorskich itp.), jak i artykuły i rozprawki stanowiące same w sobie pewne całości wypowiedzi naukowych (te przeważają w zbiorze). Są też prace o wiele skromniejsze - pisane jakby na zasadzie próby ekspresji i to nierzadko jedynie w usytuowaniu na przedprożu filozofii i wypowiedzi ściśle naukowych. Ale i od strony, by tak rzec, rodowodu warsztatowego zebrane w tym zbiorze materiały również nie przedstawiają się jednolicie. Bowiem są wśród nich i teksty przygotowane, ogólnie rzecz biorąc, metodą historyczną, jak i w toku „systemowej” refleksji i analizy filozoficznej. Pojawiają się wśród nich także fragmenty będące relacjami z określonych badań empirycznych. Wszystkie one jednak - i to głównie uzasadnia ich obecność w tym tomie - są kolejnym i na ogół roboczym zapisem indywidualnych i zespołowych prób badawczych w dziedzinie filozofii i na wybranych jej pograniczach pracowników naukowych uczelni pedagogicznej.