Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorWoźniak, Katarzynapl_PL
dc.date.accessioned2020-10-09T21:25:53Z
dc.date.available2020-10-09T21:25:53Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationAnnales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 228, Studia Historicolitteraria 17 (2017), s. [126]-134pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/8388
dc.descriptionDokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".pl_PL
dc.description.abstractLuigio Pirandello’s drama were unfailingly popular with Polish directors between the beginning of the 1960s until the 1970s. Native creators have undertaken dramas from different periods of the Nobelist’s output and covering various topics – bourgeois comedy to metatheatrical works. Most probably those do not include all that were staged then. It appears that an increased interest in the author is to be connected with the 25th anniversary of his death, as is suggested by Mieczysław Brahmer in the 1961 Tak jest, jak się państwu zdaje (directed by Zofia Wiercińska). The fact that both then and now critics and researchers in the majority of cases assumed, not necessarily consciously, they are writing about an artist that is mainly a writer and only then a critic of stage productions of his dramas and a stage producer for his own texts is significant. As a consequence they focused mainly on deconstructing the “pirandellism” condemned by Brahmer, in particular on its canonical interpretation by Adrian Tilgher. Therefore, the following question comes to mind: what kind of interpretations are possible when Pirandello’s works (especially the first part of the so-called trilogy of “theatre in a theatre” which consists of Six Characters in Search of an Author, Each In His Own Way and Tonight We Improvise) are considered from the perspective of purpose, that is individual theatrical activity of Pirandello as a co-founder, principal and stage producer of Teatro D’Arte in Rome (in operation between 1924 and 1928). The present article attempts at showing the possible direction of a search for an answer to said question with the starting point being the 1962 production of Sześć postaci scenicznych w poszukiwaniu autora (Six Characters in Search of an Author) directed by Maria Wiercińska in Stefan Jaracz Theatre in Łódź.en_EN
dc.description.sponsorshipDokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.subjectPirandello w Polscepl_PL
dc.subjectMaria Wiercińskapl_PL
dc.subjectpoczątek reżyserii teatralnej we Włoszechpl_PL
dc.subjectPirandello in Polanden_EN
dc.subjectMaria Wiercińskaen_EN
dc.subjectfirst theatre directors in Italyen_EN
dc.titlePirandello jako widz zawodowypl_PL
dc.title.alternativePirandello as professional spectatoren_EN
dc.typeArticlepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord