Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKoman, Aleksandrapl_PL
dc.date.accessioned2020-10-09T21:52:34Z
dc.date.available2020-10-09T21:52:34Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationAnnales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 228, Studia Historicolitteraria 17 (2017), s. [150]-158pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/8390
dc.descriptionDokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".pl_PL
dc.description.abstractThe article is devoted to an analysis of Luigi Pirandello’s drama As You Desire Me which draws inspiration from an actual event connected with questions on the identity of a person suffering from amnesia. Unlike the real incident, the main character of Pirandello’s is a woman known only by her alias Stranger, as the main theme of the drama is establishing her true identity. The present article aims at proving that Pirandello’s drama is not a criminal mystery, but rather a deep reflection on the notion of human personality which in the case of a woman receives new, interesting meanings. One of them is spotting the correspondence between Pirandelli’s Stranger and Shakespeare’s Ophelia, as madness of both characters appears to have similar roots: female’s insanity seen through the prism of both dramas appears as defiance against the culture of patriarchy, but also stems from the conviction of one’s own emptiness and undefinedness. In this context, referring to studies on feminist criticism (E. Shawalter, K. Kłosińska, K. Woźniak), including studies on female hysteria is of relevance. Even though the structure of drama appears to lead to a finale in which the truth about the character is uncovered, Pirandello does not reveal her true identity. However, questions on female identity and female madness are worth reflecting upon, even if they remain unanswered.en_EN
dc.description.sponsorshipDokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.subjectLuigi Pirandellopl_PL
dc.subjectJaką mnie pragnieszpl_PL
dc.subjectbezosobowośćpl_PL
dc.subjectOfeliapl_PL
dc.subjecttarantyzmpl_PL
dc.subjectAleksandra Mianowskapl_PL
dc.subjectJean-Martin Charcotpl_PL
dc.subjectkobiece szaleństwopl_PL
dc.subjectkobieca tożsamośćpl_PL
dc.subjectElaine Showalterpl_PL
dc.subjectkrytyka feministycznapl_PL
dc.subjectLuigi Pirandelloen_EN
dc.subjectAs you desire meen_EN
dc.subjectimpersonalityen_EN
dc.subjectOpheliaen_EN
dc.subjecttarantismen_EN
dc.subjectJean-Martin Charcoten_EN
dc.subjectAleksandra Mianowskaen_EN
dc.subjectfemale madnessen_EN
dc.subjectfemale identityen_EN
dc.subjectElaine Showalteren_EN
dc.subjectfeminist literary criticismen_EN
dc.titleOfelia Pirandella: rozważania nad kobiecym szaleństwempl_PL
dc.title.alternativeOphelia of Pirandello: reflections around female madnessen_EN
dc.typeArticlepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord