„Wszystko już tu było, od samego początku” – Mikrokosmosy Claudia Magrisa jako triesteńska auto/bio/geografia
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Chwaja, Natalia
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 228, Studia Historicolitteraria 17 (2017), s. [183]-199
Język: pl
Słowa kluczowe:
Claudio Magrismiasto
Triest
auto/bio/geografia
przestrzeń
genius loci
Claudio Magris
Trieste
city
auto/bio/geography
space
genius loci
Data: 2017
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
The aim of my article is to study the relation between the subject and the city, focusing on the
case of an autobiographic essayistic novel by a contemporary Italian writer Claudio Magris.
The space of Trieste, author’s native city, plays a multiple role in the Microcosms narration.
On one hand, it works as a “mnemotechnical pretext” for the protagonist’s sentimental
journey into the past, both individual and collective. On the other hand, the city space can
be seen as an active factor, shaping the hero’s “triestine” state of mind and reflecting itself in
the novel’s poetics. In my analysis, I refer to some essential categories of geopoetics (“auto/
bio/geography” by Elżbieta Rybicka, Tadeusz Sławek’s and Stefan Symotiuk’s interpretations
of genius loci), as well as to Walter Benjamin’s oeuvre, which I consider one of the most
important Microcosms’ intertexts.