• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Wydział Sztuki (WSz)
  • Artykuły naukowe (WSz)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Wydział Sztuki (WSz)
  • Artykuły naukowe (WSz)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Symbolika w dziele rzeźbiarskim

Thumbnail
View/Open
Symbolika w dziele rzeźbiarskim (1.311Mb)
Author:
Olkuska, Małgorzata
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. 48, Studia de Arte et Educatione 3 (2008), s. [5]-17
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Date: 2008
Metadata
Show full item record
Description:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".
Abstract
Reflections on symbolism in sculpture concentrate on the essence of the sculptor’s symbolism of transmission of the universal, individual and personal essence. Reflections are expressed in a cross-sectional form through the history of art, sculpture and through the specificity of the context of the sculpture depending on the material, three-dimensionality, and space. The focus of the article is the specificity of sign symbolism differentiating it from graphical or painterly symbolism; it is more descriptive, literary, more “ambiguous”. The author draws attention to the necessity of communicative conciseness of sculpture, the succinctness of transmission, the formal synthesis of sculpture, referring to the selected examples taken throughout the history of art until the present. The article consists of two parts: the first one is more a digression on the methods of “symbolising” in sculpture, on the use of expression and colour in sculpture, on the transmission of one-element work and multi-element work, including/incorporating the broad space in the author’s intention of an artist. The second focuses on the symbolic systems used by sculptors from early history until now, the symbolic transmission brought by man, the pars pro toto issue, expressing the movement, understanding and reading the space. Final relfections concern monumental works and their references and questions about the future of artistic transmission in sculpture.
URI
http://hdl.handle.net/11716/8456
Collections
  • 2008, Studia de Arte et Educatione 3
  • Artykuły naukowe (WSz)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image