Studia Paedagogica: Recent submissions
Wyświetlanie pozycji 1-20 z 137
-
Praca zawodowa w życiu osoby z wieloraką niepełnosprawnością. O marzeniach, dążeniach i dylematach
(2012)The article describes the way of understanding work of intellectually disabled people in the L’Arche Foundation, the community in Śledziejowice where assistants live and cooperate with disabled people. The authors of the ... -
Środowiskowe domy samopomocy szansą na rozwój osób z wieloraką niepełnosprawnością. Przykład dobrej praktyki
(2012)The article deals with the specificity of the functioning of people with multiple disabilities. It presents definitions of multiple disabilities, their specificity and diversity. It also discusses the problems of the ... -
Problemy w organizacji dziennego wsparcia dla dorosłych osób z głęboką, wieloraką niepełnosprawnością po zakończeniu edukacji
(2012)The article presents the problems that adults with profound multiple disabilities have to struggle with after finishing education. They face a barrier of the lack of places for people with considerable functional problems ... -
Przygotowanie do dorosłego życia i aktywności zawodowej uczniów z wieloraką niepełnosprawnością na etapie ponadgimnazjalnego kształcenia – w świetle gdańskiego eksperymentu pedagogicznego „Edukacja z widokiem na przyszłość”
(2012)An educational experiment that was undertaken in Gdańsk tests efficiency of solutions recommended by single projects undertaken in that field by various entities and the possibility of adapting solutions introduced by ... -
Stymulowanie rozwoju psychofizycznego osób dorosłych z głęboką wieloraką niepełnosprawnością
(2012)The article discusses the problems connected with stimulating the psychophysical development of adults with severe multiple disabilities on the example of a particular therapy introduced in a rehabilitation and education ... -
Czy szkoła może przygotować osobę z wieloraką niepełnosprawnością do dorosłego życia? Losy absolwentów szkoły
(2012)The article is devoted to the issue of preparing students with multiple disabilities to the adulthood life. It presents the results of our own research conducted on a group of 24 graduates – contemporarily of age with ... -
Antycypacja przyszłości ucznia jako czynnik planowania pracy w szkole przysposabiającej do pracy
(2012)The article presents problems of planning individual educational programme in vocational training school from the perspective of future activity of people with multiple disabilities. When planning the work the teacher ... -
Wspomaganie ucznia niepełnosprawnego w okresie dojrzewania – przezwyciężanie trudności rozwojowych
(2012)On the basis of her own experiences, the author of the article ponders the situation of disabled adolescents. According to research the puberty process of disabled people begins at the same time as in the case of people ... -
„Dzień dla życia” jako forma zajęć metodą projektów w szkole przysposabiającej do pracy – okiem praktyka
(2012)The article discusses the experiences of a Krakow Vocational Training School in conducting classes with people with multiple disabilities using the method of projects. It presents scripts of lessons and describes the ... -
Neurokinezyterapia jako specyficzna metoda korekcji neuropsychofizycznej dla dzieci z niepełnosprawnością w dziedzinie psychosomatycznej, psychomotorycznej i mowy
(2012)Neurokinesitherapy designed by A. Smolianinov with kinesitherapy and manual correction are specific methods of correcting disabilities in the psychosomatic, psychomotor and speech area for children and adolescents with ... -
Ręka – Mózg © Metodologia i Program – kompleksowy program rozwoju i wsparcia dla dzieci i młodzieży z głęboką niepełnosprawnością
(2012)The new original Hand – Brain © Methodology and Programme designed by A. Vančová and A. Smolianinov is built on the basis of an interdisciplinary approach and team cooperation and uses a combination of innovative and ... -
Jestem, bo jesteśmy w procesie wspierania osób niepełnosprawnych
(2012)I have been working with and for disabled children for 30 years. It has been a constant creation of friendly reality, particular achievements and good solutions, including: the establishment of a secondary school in the ... -
Jakość życia osoby agresywnej z autyzmem w kontekście społecznym
(2012)Most of people with autism display some level of aggression. The strength and frequency of such behaviour leads to a destabilization of both the educational and family system of the aggressive person. In-depth and early ... -
Charakterystyka twórczości głuchoniewidomych
(2012)The deaf-blind, despite the simultaneous impairment of both the sense of sight and hearing, have an immense creative potential. Properly stimulated, they realize themselves in painting, sculpture, wickerworking as well ... -
Forma i treść książki dla niewidomych i słabo widzących dzieci z dodatkowymi niepełnosprawnościami
(2012)A book is an important source of cultural transmission as well as an element in the process of therapy and rehabilitation of disabled people. The article presents the possibilities of using books in working with blind ... -
Muzykowanie metodą cyfrowo-literową jako działanie wspomagające edukację, terapię i rehabilitację osób z wieloraką niepełnosprawnością
(2012)Music is one of few arts, which easily and profoundly enters the mental sphere of disabled people. It happens because the absorption and creation of music is based on subconsciousness and intuition. All actions of disabled ... -
„Kolorowe krainy i dni zwierząt” – wybrane formy pracy z uczniami niepełnosprawnymi intelektualnie zainspirowane opowiadaniami N. Ognienko i N.M. Pogosowej
(2012)Special pedagogy lacks holistic methods of working with disabled children, methods that would develop the entire psyche of a child rather than its particular functions. A therapy designed by Ognienko Me, you and a tiger ... -
Praktyczny wymiar realizacji zajęć technicznych w gimnazjum z uczniami z autyzmem i dodatkowymi zaburzeniami rozwojowymi
(2012)Working with students with autism and additional developmental disorders at the level of lower secondary school requires a slightly different attitude than it used to be in primary school. Students are no longer children ... -
Innowacja Pedagogiczna „Zakątek”. Propozycja empirycznego modelu szkoły dla dzieci i młodzieży z głęboką, wieloraką niepełnosprawnością
(2012)In 2010 „Na Tak” Association submitted a pedagogical innovation Zakątek. Its aim was to create a school that would satisfy the special needs of a group of students with multiple disabilities (severe mental retardation ... -
Rola przystosowań w nabywaniu aktywności własnych uczniów z głęboką wieloraką niepełnosprawnością
(2012)One’s own activity is one of the main factors of development and its basic manifestation during childhood is play. Persons with severe multiple disabilities experience a deficiency in that activity due to motivational ...