Przeglądaj Studia Paedagogica według tytułu
Wyświetlanie pozycji 1-20 z 137
-
Aktualny stan opieki nad osobami z głęboką wieloraką niepełnosprawnością na Słowacji
(2012)The area of upbringing and education of people with simultaneous occurrence of a number of disabilities or disorders is unquestionably the most complicated area of care for disabled people. That is why the eminent ... -
Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. 50. Studia Paedagogica 1
(Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków, 2008)W warunkach gwałtownych zmian społecznych, gospodarczych i kulturowych dokonujących się w całym świecie problematyka pedagogiczna coraz częściej pojawia się wśród najważniejszych kwestii będących przedmiotem debaty ... -
Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 108. Studia Paedagogica 2
(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2012)Kiedy 20 lat temu powstał w Krakowie Ośrodek Adaptacyjno-Rehabilitacyjny dla Dzieci z Uszkodzeniami Mózgu niewiele było publikacji na temat edukacji i wsparcia jakiego oczekują osoby ze złożoną niepełnosprawnością i ich ... -
Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 153. Studia Paedagogica 3. Rodzina dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przestrzeni społecznej
(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2014)W perspektywie systemowej rodzina rozumiana jest jako naturalny system społeczny charakteryzujący się swoistą dynamiką wewnętrzną. Dynamika życia rodzinnego jest ściśle osadzona w różnych podsystemach społecznych ... -
Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 172. Studia Paedagogica 4. Interdyscyplinarne ujęcie procesu wspierania osób ze specjalnymi potrzebami
(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2015)Podmiotowość osoby ze specjalnymi potrzebami we współczesnym świecie wyznacza różne kierunki wspierania ich rozwoju i zaspokajania potrzeb życia codziennego. Proces wspierania dotyczy wielu aspektów w wymiarze społecznym, ... -
Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 184. Studia Paedagogica 5. Samodzielność osób z niepełnosprawnością
(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2015)W humanistycznej koncepcji człowieka samodzielność stanowi kategorię ściśle powiązaną z podmiotowością i autonomią. Wzrastając do niezależności, nabywamy nie tylko wiedzę o otaczającym nas świecie i umiejętności, pozwalające ... -
Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 220. Studia Paedagogica 7
(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2016)Badaniami układu nerwowego człowieka zajmuje się obszerna dziedzina naukowa - neurobiologia. W węższym znaczeniu stanowi zbiór dyscyplin wyłącznie biologicznych. W znaczeniu szerszym i współczesnym, hasłem tym określa się ... -
Antycypacja przyszłości ucznia jako czynnik planowania pracy w szkole przysposabiającej do pracy
(2012)The article presents problems of planning individual educational programme in vocational training school from the perspective of future activity of people with multiple disabilities. When planning the work the teacher ... -
Applying Algorithmic Reasoning in Education of Deaf Children
(2016)This paper deals with the process of learning and memory development in children with repair impairments, relative to information processing and storage theories. The presented research clearly shows that applying algorithmic ... -
Charakterystyka twórczości głuchoniewidomych
(2012)The deaf-blind, despite the simultaneous impairment of both the sense of sight and hearing, have an immense creative potential. Properly stimulated, they realize themselves in painting, sculpture, wickerworking as well ... -
Czas wolny uczniów o obniżonym potencjale intelektualnym
(2012)Proper and rational organization of spare time may be an inexhaustible source of possibilities which meet the specific developmental needs of children with intellectual dysfunctions. It provides opportunities of developing ... -
Czy szkoła może przygotować osobę z wieloraką niepełnosprawnością do dorosłego życia? Losy absolwentów szkoły
(2012)The article is devoted to the issue of preparing students with multiple disabilities to the adulthood life. It presents the results of our own research conducted on a group of 24 graduates – contemporarily of age with ... -
Diagnoza kompetencji w zakresie percepcji słuchowej, wzrokowej i motorycznej w metodzie Warnkego. Wybrane zagadnienia
(2016)Fred Warnke’s method focuses primarily on the diagnosis and therapy of learning difficulties, especially speech, reading and writing. It also helps to expand and improve memory and concentration. The method is targeted at ... -
Dotyk – przestrzeń spotkania z osobą głęboko upośledzoną umysłowo
(2012)The sense of touch develops and becomes functional as the first one. Skin (the organ of feeling the touch, embrace, pain, warmth and cold) constitutes an important sensory system of our organism. Without its functions, ... -
Dzieci wielorako niepełnosprawne a terapia Integracji Sensorycznej (SI)
(2012)The sources of the profound multiple disabilities are connected with genetic, chromosomal, metabolic and neurological factors. Their common element is impairing the central functions i.e. the loss of efficiency of ... -
„Dzień dla życia” jako forma zajęć metodą projektów w szkole przysposabiającej do pracy – okiem praktyka
(2012)The article discusses the experiences of a Krakow Vocational Training School in conducting classes with people with multiple disabilities using the method of projects. It presents scripts of lessons and describes the ... -
Edukacja domowa jako alternatywa w kształceniu dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
(2014)Every child is obliged by law to fulfill the schooling duty at particular age. However, not every child can easily find his or her place in the school environment. Children for whom school adaptation causes considerable ... -
Forma i treść książki dla niewidomych i słabo widzących dzieci z dodatkowymi niepełnosprawnościami
(2012)A book is an important source of cultural transmission as well as an element in the process of therapy and rehabilitation of disabled people. The article presents the possibilities of using books in working with blind ... -
Funkcjonowanie dziecka z epilepsją w przestrzeni szkolnej
(2015)Epilepsy is a nervous system disorder, which is characterized by a complex and often quite complicated etiology. The essence of the disorders is an incorrect bioelectric brain function, which leads to the occurrence of ... -
Godne dzieciństwo i godna starość. O konieczności planowania permanentnych oddziaływań edukacyjno-społecznych dla osób z niepełnosprawnością intelektualną
(2012)Today we face the challenges of adult life of people with intellectual disability. It is necessary to further develop the educational and social services for young people and adults with intellectual disability as quickly ...