Przeglądaj Studia Paedagogica według daty wydania
Wyświetlanie pozycji 1-20 z 137
-
Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. 50. Studia Paedagogica 1
(Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków, 2008)W warunkach gwałtownych zmian społecznych, gospodarczych i kulturowych dokonujących się w całym świecie problematyka pedagogiczna coraz częściej pojawia się wśród najważniejszych kwestii będących przedmiotem debaty ... -
Problematyka edukacyjna we współczesnej debacie publicznej
(2008)The rise in social status of education is a characteristic of our time. It is determined by a complex network of various conditions, of which the most prominent are: democratic transformations in the modern world, dynamic ... -
Poziom wczesnej alfabetyzacji a jakość życia w dorosłości
(2008)The basic functional literacy, i.e. understanding simple textual relations in native language written texts, is an elementary ability which determines access to the resources of the symbolic culture. The author of the ... -
O szkodliwości współczesnego języka sfery publicznej
(2008)Language is a reflection of thoughts and of the image of reality, as it is perceived by people. At the same time, it is a means of creating subjective images of reality and thus, to some extent, of creating reality. This ... -
Nauczanie a profesja (anglosaski punkt widzenia)
(2008)The article concerns the question whether teaching can be a profession. In Polish, such wording of the problem seems artificial, since the words: profession, occupation, trade, are treated as synonyms. Therefore the ... -
Samotność podmiotu ponowoczesnego
(2008)The present article is a reflection on solitude, perceived as human fundamental experience related to the nature of being, i.e. ontologically, and understood as a certain mode of existence, i.e. ontically. Ontological ... -
O czym mówią egzaminy zewnętrzne
(2008)In the course of the educational reform, external examination was introduced to schools, yet school-internal grading was also retained. The achievements of a school-leaving pupil are characterised by the school-leaving ... -
Strategia i prognoza rozwoju edukacji w Polsce do roku 2020 – zadania nauk pedagogicznych
(2008)The author of the article presents the strategy of development for Polish education, accepted by the “Poland 2000 Plus” Forecast Committee, affiliated with the Presidium of PAN (the Polish Academy of Sciences) , in ... -
Wartości jako wyznaczniki sensu życia współczesnego człowieka
(2008)Questioning the sense and senselessness of life is inherent to and unavoidable for any human being. Yet what has already been said on the sense of reality and the sense of human existence is gradually losing its force. ... -
Występowanie stresu w sytuacjach kryzysów życiowych
(2008)Stress – an extremely complex phenomenon – is a subject of many scientific investigations, conducted on the background of philosophy, psychology, sociology, social politics and natural sciences. Their theoretical bases ... -
Wielka gra Aleksandra Kamińskiego o demokrację
(2008)The author recalls the views of Aleksander Kamiński, an outstanding educator and a cofounder of the scouts movement, on the relations between pedagogy and politics. Kamiński had to function in difficult circumstances, ... -
Przeobrażenia szkolnictwa wyższego w dobie globalizmu
(2008)According to the author, the main causes of the contemporary reforms of higher education can be traced back to the spread of neoliberal ideas, decrease in state’s participation in financing tertiary education with the ... -
O sztuce nauczania
(2008)In the article, the author attempts to answer two basic questions: what should the realization of the art of teaching consist in, and how can it be told whether a teacher only practices the craft of teaching, or actually ... -
Spotkanie jako element strukturacji społecznej w ujęciu A. Giddensa. Konteksty edukacyjne
(2008)The article is an attempt at applying the ideas of A. Giddens, a British sociologist, in educational research. The core of his structuration theory is the reality of encounter, in a multidimensional approach. For Giddens, ... -
Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 108. Studia Paedagogica 2
(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2012)Kiedy 20 lat temu powstał w Krakowie Ośrodek Adaptacyjno-Rehabilitacyjny dla Dzieci z Uszkodzeniami Mózgu niewiele było publikacji na temat edukacji i wsparcia jakiego oczekują osoby ze złożoną niepełnosprawnością i ich ... -
Niepełnosprawność złożona, sprzężona, wieloraka – dyskurs terminologiczny
(2012)The article focuses on the theoretical analysis of complex, linked, multiple severe and multiple disabilities. It treats the subject within its historical and current context as well as discusses and interprets the ... -
Grupa „Mamo odpocznij” jako przykład wspierania członków rodziny ucznia niepełnosprawnego
(2012)The establishment of a support group for mothers was a result of long-term contacts and work with families affected by disabilities. Observations have shown that mothers are particularly overloaded. Round-the-clock care, ... -
Indywidualne zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze (IZRW) – najważniejsze problemy terapeuty (z doświadczeń pracy nauczycieli w ZSS nr 11 w Krakowie)
(2012)The article presents the specificity of working with students with severe multiple disabilities at their homes. It deals with the issues of the conditions of conducting classes, relations of a teacher with the student’s ... -
Nie bójmy się karate w pracy z dziećmi z wieloraką niepełnosprawnością
(2012)Sport is an important therapeutic and prophylactic factor. Psychologists believe that it helps to forget about disability as well as overcome mental barriers and fears. Karate is a discipline that developed over a thousand ... -
Pomoce elektroniczne w komunikacji uczniów niemówiących z wieloraką niepełnosprawnością – studium przypadku Mikołaja i Andrzeja
(2012)The article presents the process of improving communication competencies of two mute students, advanced users of ACC – Mikołaj (12) and Andrzej (21) – who, due to their high intellectual potential and low motor skills, ...