Relewancja i redundancja w komunikacji. Relacje metodologiczne
View/ Open
Author:
Rittel, Stefan J.
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. 56, Studia Logopaedica 2 (2008), s. [72]-83
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Date: 2008
Metadata
Show full item recordDescription:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Abstract
The methodological conception presented in the paper enables to characterize relevance
in two approaches: analytical and synthetic ones.
The analytical approach consists in joining characteristics of communicativeness and
non-communicativeness considered from the point of view of textuality.
In educational discourse redundancy of a text may be a condition of the receiver’s acceptability
while an apparent excess of verbal (and non-verbal) substance may be a condition of
getting communicativeness (receiving of a text); another case is also possible when relevance
growth does not mean communicativeness growth and even its decrease (e.g. by saturation
a text with specialized terminology).